Wat heb ik nou eigenlijk

08-02-2020 om 22:58 uur

Een goedenavond.
Vanaf 2016 heb ik soms wel eens benauwdheid klachten.Volgens de longarts heb ik copd, hiervoor alle soorten puffen gehad,door de coricosteriode altijd een schimmelinfectie, ondanks het spoelen en tandenpoetsen ,en voorzetkamer.
Ik heb een longspoeling gehadt maar de longen waren schoon, ik heb ook last van hoge bloeddruk, nou heb ik begrepen dat prednisolon niet mag als je een schimmelinfectie hebt,omdat het juist de schimmel voeding geeft, en dan weer aan de daktarin kan.
De afgelopen tijd heb ik alleen de lange en kortwerkende luchtweg verwijderaar gebruikt en voel me stukken beter.
Zit wel lang aan een daktarin kuur omdat de schimmel de overhand heeft gekregen door de hoeveelheid prednisolon,die voorgeschreven wordt steeds als ik het maar even extra benauwd hebt.
Hoe kom ik aan duidelijkheid, wat ik nou heb, ben bekend met bronchitus, maar niet met copd of astma, de ene longarts zegt dit de ander dat,ook op de longfoto,s is niks te zien.
Graag hoor ik van u .

Login of registreer om te reageren
09-02-2020 om 23:04 uur

Chronische bronchitis valt onder de verzamelnaam COPD.
https://www.longfonds.nl/copd/alles-over-copd
Wellicht dat je van dit lezen alleen al wijzer wordt. Daarbij zou ik als u onder behandeling bent bij de longarts daar om duidelijkheid vragen, de deskundigen hier kennen uw dossier niet en op basis van deze informatie lijkt het mij sterk dat ze u een diagnose kunnen geven.

COPD is dus een verzamelnaam en naast chronische bronchitis valt ook longemfyseem eronder. Mij lijkt het tijd voor een afspraak met longarts en/of longverpleegkundige om duidelijkheid te vragen, dit stelt je wellicht ook gerust. Enorm frustrerend als artsen elkaar tegenspreken en helaas ook herkenbaar. Ik heb ernstig astma en wel eens in een brief gelezen dat ik COPD heb, terwijl dit totaal niet zo is, dus artsen kunnen ook een fout maken. De verwarring kan ook ontstaan doordat de ene arts het COPD noemt, de volgende bronchitis en de ander weer chronische bronchitis. Ik zou aanraden om dit met uw eigen longarts te bespreken en om duidelijkheid te vragen. Dit heb ik ook gedaan bij mijn hoofdbehandelaar toen er bij mij verwarring ontstond over een precieze diagnose en dit gaf mij wel wat rust. Dus hopelijk helpt het u ook.

Mocht u niet meer onder behandeling zijn bij de longarts, kan uw huisarts u natuurlijk ook altijd helpen. Wellicht volstaat een telefonische afspraak, dit is vaak makkelijker in te plannen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-02-2020 om 13:12 uur

dag beste
het bovenstaande klopt. chronische bronchitis valt onder COPD en betekent dat iemand chronisch slijm ophoest. we noemen het COPD als de longfunctie hardnekkig luchtwegvernauwing laat zien die niet meer herstelt. we onderscheiden wel een aantal vormen van COPD inmiddels. prednison en inhaleerbaar prednison (inhalatiesteroiden) zijn lang niet bij iedereen met COPD aangewezen of effectief. als er veel infecties zijn wordt ook wel een lage dosis antibiotica op langere termijn geprobeerd. ook izijn er moderne nieuwe geneesmiddelen voor sommige mensen met COPOD nuttig
wat het belangrijkste is bij COPD zijn echter niet de medicijnen maar de leefstijl. zoveel mogelijk bewegen (heel belangrijk: maakt de luchtwegen schoon en kan ook met een longbeperking), gezond eten en natuurlijk niet roken of stoppen met roken.

Login of registreer om te reageren