Exacerbaties astma

08-02-2020 om 22:29 uur

Hi ik ben Chantal, 39 jaar. Al 10 jaar bekend met astma. Wsl als kind ook gehad maar kan ik helaas niet meer navragen.

Sinds eind oktober is mijn astma niet meer onder controle door exacerbatie. Toen ook 5 dagen daarvoor opgenomen geweest in het ziekenhuis. Vanaf die tijd driemaal flink verkouden geweest. Blijf steeds zo benauwd. Na neusspoelingen en spray op advies longpoli toch maar zelf afgelopen dinsdag naar huisarts geweest. Beclometason neusspray, oordruppels oorontsteking en prednison 40mg gekregen.

Vandaag toch weer naar eerste hulp geweest. Wederom exacerbatie. 3x verneveld op eerste hulp en nu weer thuis met ophoging foster en atrovent. Afwachten of het voldoende is zo.

Hoe kan het toch zo zijn dat ik zo aan het sukkelen ben? Wat kan ik zelf doen om dit op te lossen? Zo kom ik nooit op oude niveau terug.

Login of registreer om te reageren
09-02-2020 om 23:09 uur

Hoi Chantal80,

Wat enorm herkenbaar je verhaal, loop je al bij een longarts? Zo nee dan zou ik daar een verwijzing naar vragen wellicht dat met meer testen duidelijk wordt waarom je astma zo instabiel is en het weer stabiel krijgen en goed ingesteld zijn kan even duren helaas weet ik uit ervaring.

Astma is eigenlijk gewoon enorm complex en er kan zoveel van invloed zijn, je triggers kunnen veranderd zijn zonder dat je het bewust door hebt, stress kan een factor zijn en ook je weerstand en dus ziektes als verkoudheden kunnen je astma flink ontregelen, weet ik ook uit ervaring.

Hopelijk kom je snel tot antwoorden en ben je snel weer stabiel! Beterschap en sterkte!

Login of registreer om te reageren
09-02-2020 om 23:50 uur

Hi Nckiie, dank voor je berichtje. Ja ik loop sinds mijn ziekenhuisopname eind oktober bij een longarts. Eind maart pas weer afspraak.

Ik krijg het er nog niet onder met mijn puffers (foster 3x2 en atrovent 4x2) en prednison. Ochtenden zijn het ergste. Ojoj.

Weet gewoon nu niet hoe verder. Ben nu ook niet aan het werk, douchen en ontbijten is al een hele opgave.

Login of registreer om te reageren
10-02-2020 om 09:49 uur

Zou gewoon bellen, wellicht kan je eerder terecht of kan je bij de longverpleegkundige terecht. Zeker ook omdat je op de seh bent geweest is je longarts informeren hierover wel belangrijk en vraag of je niet een longverpleegkundige als contact persoon kan krijgen dat maakt de drempel vaak wat lager, althans bij mij wel en zij bepaald dan of het nodig is om met de longarts te overleggen en zo ja dan wordt het teruggekoppeld. Veel ziekenhuizen werken met longverpleegkundigen. Vaak hebben se een spreekuur, telefoonnummer of e-mail waarop ze te bereiken zijn. Sowieso van zo’n exacerbatie moet je flink uitzieken en heeft het herstel nodig, maar je longarts is zo al op de hoogte en wie weet zegt hij dat hij het anders wil doen of je extra wil zien.
Succes!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-02-2020 om 13:02 uur

dag chamtal
ben het wel met Nickie eens. ik vraag me af of je longarts wordt geinformeerd als je op de SEH komt? om te voorkomen dat je zo vaak prednisonkuur moet nemen en naar de SEH moet zou ik denken aan een lagere onderhoudsdosis prednison voor de korte termijn en voor de langere termijn met je longarts een checklist afwerken wat hier doorheen kan spelen, kan velerlei zijn, en kijken naar andere behandelopties als alle inhalatiemedicatie maximaal is en er geen factoren van buiten de long nare invloed hebben.

Login of registreer om te reageren
10-02-2020 om 16:09 uur

Bedankt Nckiie en de heer Willems voor de reacties.

De dienstdoende longarts wist dat ik op eerste hulp was geweest. Arts EH stond steeds in contact met hem. Heb hem zelf echter niet gezien.

Heb vanmiddag poli gebeld. Morgen longfunctie en woensdag zie ik mijn eigen longarts. Hopelijk snel wat duidelijkheid.

Login of registreer om te reageren