Conditie en longfunctie

08-02-2020 om 15:55 uur

Beste,

Ik vroeg mij af of o.a. een goede lichamelijke conditie een longfunctietest kan beïnvloeden.

Nu is het zo dat ik zonder klachten een halve marathon kan hardlopen. Wanneer ik klachten heb, is een trap oplopen al heftig en raak ik buiten adem.
Ook heb ik jarenlang zangles gehad waarbij ik veel heb geleerd met ademsteun en de spieren daaromheen te werken.
Tijdens de longfunctietest paste ik de ademtechnieken van zangles toe waardoor ik weet dat ik nog veel meer lucht uit kan blazen dan lijkt.

Ik heb het idee dat de ademhalingsspieren en conditie zo getraind zijn dat ze het beeld van een longfunctietest misschien beïnvloeden.
Toen ik de longfunctietest bij de huisarts deed, was er een duidelijk verschil merkbaar in oke conditie en goede conditie.
In het ziekenhuis zagen ze enkel een goede longfunctietest.

Ik hoop dat u dit kunt uitleggen.
Bedankt!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-02-2020 om 12:38 uur

De longfunctie kan inderdaad beinvloed worden door de conditie waarin je bent. Tijdens een longaanval (astma of COPD) is de longfunctie minder dan op het moment dat iemand in normale doen is. Met name de FEV1, de hoeveelheid lucht die je in 1 seconde kan uitademen aan begin van de uitademing kan daardoor veranderen. Ademhalings technieken, zoals je die ook waarschijnlijk bij zangles krijgt, kan ook de FEV1 beinvloeden.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen longarts

Login of registreer om te reageren
12-02-2020 om 20:16 uur

Bedankt voor uw antwoord. Dit verklaart voor mij wat ik al dacht en waarom ik
prima longfuncties blaas.
En ik heb op dit moment ook geen exacerbatie doorgemaakt.

Daarnaast des te frustrerender dat mijn huidige longarts door mijn resultaten denkt, dat ik geen longziekte heb.
Nou, we zullen het zien bij de volgende exacerbatie. Want dan komt er ineens een heel slecht beeld uit.
Ik neem deze info mee naar mijn longarts. Bedankt!

Login of registreer om te reageren