longaanval of exacerbatie?

28-01-2020 om 08:50 uur

Even een vraagje, is een long aanval en een ernstige astma exacerbatie/status asthmaticus nou hetzelfde?

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 09:55 uur

Bij copd in ieder geval wel...longaanval die term is nieuwer, vroeger spraken ze van exacerbatie, is nu hetzelfde
Mijn longarts gebruikt nooit de term longaanval

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 10:12 uur

Status astmaticus is iets anders maar longaanval en exacerbatie is hetzelfde.

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 13:00 uur

Ik dacht dat een long aanval bij copd patiƫnten voorkomt. Maar nu las ik op internet dat het ook bij astma voorkomt.

En ik las dat 'ernstige exacerbatie' voorheen 'status asthmaticus' genoemd werd.

Vandaar dat ik t niet meer weet nu.

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 17:02 uur

Longaanval is een ander woord voor exacerbatie.
Het komt inderdaad ook bij astma voor.
Wat exact status astmaticus is weet ik niet. Wel ben ik, net als jij, nieuwsgierig naar wat dat precies is.

Misschien kun je je vraag aan de deskundige stellen?

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 19:03 uur

Een status astmaticus is een zeer ernstige, levensbedreigend verlopende astma aanval die vaak nauwelijks reageert op de medicatie en waarvoor meestal een (ic)opname nodig is.
Is dus een uitzonderlijke situatie terwijl longaanval/exacerbatie vaak voorkomt bij een longziekte als copd en astma

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 23:16 uur

Ja zeker helder, ik las alleen longaanval tov exacerbatie, maar indd status astmaticus is wat anders en een stuk heftiger.

Login of registreer om te reageren
29-01-2020 om 12:14 uur

Mij ook wat duidelijker! dankje!

Login of registreer om te reageren
12-03-2020 om 19:26 uur

Ik ben nu al ruim 2 maanden verder en ik heb nog steeds veel last van mijn longen. Pijn op de rug, rauw gevoel veel hoesten. snachts hoestaanvallen benauwd. En erg moe. Ik lijk wel altijd een beetje 'ziek''.
Is het normaal dat het zo lang blijft? Ik gebruik naast seretide 500 nog regelmatig atrovent.

Login of registreer om te reageren