Restklachten na Longembolie

11-01-2020 om 09:01 uur

Goedemorgen,

Bijna 2,5 jaar terug lag ik een week in het ziekenhuis met een dubbele longembolie na een trombosebeen. Inmiddels werk ik weer mijn uren (verdeeld over 5 ochtenden) en heb ik mijn conditie redelijk opgebouwd. Wanneer ik een drukke week heb en niet mijn middagrust pak, krijg ik nog af en toe een beklemmend gevoel op mijn borst. Soms heb ik ook weer tintelingen rond mijn neus. Dit had ik ook in de eerste maanden van mijn herstel. Ik slik overigens levenslang acenocoumarol.

Nu mijn vraag: Is die tinteling een bekend verschijnsel na een longembolie? Hoe komt dit? En is het erg?

Ennnnn... fijn dat ik hier mijn vraag kan stellen!

Login of registreer om te reageren
11-01-2020 om 11:29 uur

Mijn compliment voor de wijze van vraag stellen Sandy45. Kort en bondig, met de noodzakelijke info, zonder in een heel verhaal te verzanden. Makkelijk leesbaar voor de deskundigen!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-01-2020 om 15:12 uur

Beste Sandy

Die tintelingen en beklemmend gevoel rond de borst doen mij denken aan hyperventilatie. Ik heb niet veel mensen met een longembolie die komen met deze klachten na 2-3 jaar. Wel met kortademigheid en conditieverlies. Mogelijk wordt de hyperventilatie uitgelokt door kortademigheid. De kortademigheid kan weer worden veroorzaakt door resten van longembolie. Mijn advies is er nog een keer naar laten kijken door een longarts, die kan eventueel een CT scan en een inspanningstest (fietstest) doen om dit verder uit te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
14-01-2020 om 20:36 uur

Bedankt voor uw reactie. Ik zal nadenken over uw advies.

Login of registreer om te reageren