aerochamber goed gebruiken

10-01-2020 om 12:59 uur

gisteren was ik bij de longverpleegkundige en moest ik mijn even voordoen hoe ik mijn aerochamber gebruikte. nou, makkie want dat was me 20 jaar geleden geleerd op beatrixoord.
Maar toch wat nieuwe aanwijzingen gekregen:

ik moest vooraf diep uitademen, dan aerochamber aan de mond
tijdens het inhaleren met mijn buik ademhalen/ diep ademhalen
en uitademen via de mond, de aerochamber maakt dat een geluid alsof je tegen papier blaast. Ik deed dit via de neus
5x in en uit ademen

nooit zo geleerd, daarom deel ik dit :-)

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 13:07 uur

Klopt , maar het veranderd ook elke keer.....ik heb ook al eens gehad bij lvk dat er opeens werd gezegd, niet 5x inhaleren maar 1 x, jij moet wel 5 x inhaleren of bedoel je juist 1 x nu? Kwartje valt nog niet ...:)
Ik blaas altijd al uit in de aerochamber via de mond, en probeer ook de buikademhaling maar ben je te benauwd is het haast niet te doen.
geluid maken in de vorm van dat fluitje mag weer niet toch? Dan was t juist verkeerd werd gezegd...
Grappig indd dan doe je het al zo lang en toch weer andere tips..

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 13:13 uur

Ik doe ook wat @goudvisje zegt. Eerst blazen in de chamber en dan 5 x inademen. Geen piep, want dan doe je het te vlug. :)

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 13:15 uur

Ja ik doe ook 5 x, probeer wel buikademhaling maar lukt niet altijd en uitademen in de aerochamber via de mond.
Maar hoorde ook eens 1 x , weet t ook niet....

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 13:17 uur
Reactie op goudvisje

geluid maken in de vorm van dat fluitje mag weer niet toch? Dan was t juist verkeerd werd gezegd...
Grappig indd dan doe je het al zo lang en toch weer andere tips..

nee, bij uitademen piept hij niet maar maakt hij een geluid alsof je tegen papier blaast.
alleen bij inademen kan hij piepen en dat mag eigenlijk niet

ik moet zeggen dat t even wennen is, ik heb t gevoel alsof je tegen iets blaast dus moeilijker, maar het is een gewenning, techniekje was ik wel snel door heb.
lvk noemde het: yoga, rustig in en uitademen en in en uit en in en uit..... ja dus, yoga ;-)

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 13:19 uur

En nog een tip daarbij: je hoofd iets naar achter kantelen zodat je keel vrij is en de luchtstroom vrije doorgang heeft.
Als je vooroverbuigt met je hoofd zit er een “kniek” en komt de
puf minder goed in je longen

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 13:21 uur

oja goudvisje, wel 5x in en uit. wij zijn immers te vaak benauwd en dan lukt 1 teug niet....

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 13:47 uur

Aah gelukkig 5x , was ik even benieuwd naar, ja die 1 x lukt mij ook echt niet, dat uitblazen via de mond in aerochamber is mij altijd zo geleerd eigenlijk dus weet niet beter.
Probeerde het net even zonder puf in te drukken via de neus maar lukt mij niet eens, zit al te lang in mn systeem denk ik...hahaha.
Oh ja die piep is juist bij inademen dat mag niet indd.
Hoofd iets achterover is ook een goeie want bij benauwdheid ben je eerder geneigd naar voren te hangen.
Wat trouwens wel weer goed is om erge benauwdheid op te vangen, is je hoofd naar beneden te richten maar heeft niks met puffen te maken.

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 14:07 uur
Reactie op Edelweiss

En nog een tip daarbij: je hoofd iets naar achter kantelen zodat je keel vrij is en de luchtstroom vrije doorgang heeft.
Als je vooroverbuigt met je hoofd zit er een “kniek” en komt de
puf minder goed in je longen

Doe ik ook, zowat een stijve nek. :-)))

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 14:13 uur
Reactie op Anna50
Reactie op Edelweiss
En nog een tip daarbij: je hoofd iets naar achter kantelen zodat je keel vrij is en de luchtstroom vrije doorgang heeft.
Als je vooroverbuigt met je hoofd zit er een “kniek” en komt de
puf minder goed in je longen

Doe ik ook, zowat een stijve nek. :-)))

Hahaha dan is het net te ver.....

Login of registreer om te reageren