copd zonder hoest?

09-01-2020 om 20:34 uur

Na een periode van klachten (extreme vermoeidheid, plotselinge kortademigheid die niet meer over is gegaan, griepgevoel, nachtzweten) is via de internist een CT- scan gemaakt van mijn longen. Hier was longemfyseem en air trapping te zien. Daarnaast waren er enkele granulomen en noduli zichtbaar. Volgens de internist is er sprake van copd. Mijn huisarts vond dit niet aannemelijk, omdat uitslag spirometrie dit niet persé aantoonde en heeft me naar een cardioloog gestuurd. Ook heb ik nooit gehoest, is er geen slijm, en ben ik 'pas' 43. Wel heb ik gerookt en veel in stof en verfdampen gewerkt. Hoe de littekens ontstaan zijn is niet duidelijk. Ik heb nooit een longontsteking gehad. Ik zie pas over 3 weken een longarts maar maak me zorgen omdat ik me benauwder voel. Zou het ook sarcoïdose kunnen zijn?

Login of registreer om te reageren
10-01-2020 om 13:11 uur

Ik ben leek, maar heb sarco en deze klachten zouden inderdaad wel bij sarco kunnen passen, zoals Daantje ook denkt.
Je bent 43, maar heb je echt nooit een bronchitis of bronchiolitis gehad in je kindertijd?
Maar er zijn meer longziekten die dit klachtenbeeld vertonen. Was het een CTscan met contrastvloeistof? Soms is er helaas ook een bronchoscopie noodzakelijk om de diagnose sluitend te maken.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-01-2020 om 14:57 uur