Zuurstof Demand of Flow?

03-01-2020 om 15:20 uur

Om te beginnen allemaal een zo gezond mogelijk 2020 toegewenst.
Op het moment ben ik herstellende van een longaanval, hiervoor heb ik in het ziekenhuis gelegen en drie weken in een revalidatiecentrum waar ik nu het traject ambulant afmaak.
Ik gebruik zuurstof bij inspanning, zoals sporten (2 ltr.), buiten lopen(2ltr.), douchen/wassen en aankleden(1 ltr.) bij eventuele andere activiteiten ook 1 ltr. Ik heb een Inogen One G3
In het revalidatie centrum gebruikte ik in de badkamer zuurstof met een constante flow, mijn Inogen geeft zuurstof on Demand. Ik adem vrij veel met mijn mond open, zeker als ik inspannend bezig ben zoals buiten lopen, mijn fysio bij de reva wees me erop dat ik met adem in door de neus, mond gesloten, adem uit door de mond veel meer profijt van mijn zuurstof had dan met mijn mond open. Nu komt het, iedere keer als ik er op ga letten, dan raak ik met mijn ademhaling in de war door o.a. het geluid van mijn concentrator. Ik ga dan mee ademen op het geluid van het gepomp, wat niet goed gaat natuurlijk of ben veel eerder buiten adem omdat ik er juist zo op let.
Ik vond de flow in het revalidatiecentrum ( en ook toen ik in het ziekenhuis lag) eigenlijk best prettig, daar hoefde ik niet bij na te denken of specifiek op mijn ademhaling te letten.
Mijn longarts zegt dat het niet uitmaakt voor mijn longen wat ik gebruik, de reva fysio zegt dat demand beter is omdat met flow je longer eerder lui worden.
Heeft iemand met beide manieren van zuurstof ervaring en kan me er meer over vertellen?

Groetjes, Henriƫtte

Login of registreer om te reageren
03-01-2020 om 23:48 uur

Welkom hier, ik heb in huis continu zuurstof en voor onderweg en fysio enz ook de inogen 3 met flow, dat je longen lui worden heb ik nog nooit gehoord, vind dat die info ook niet door een fysio gegeven kan worden maar door een longarts.
Dat werd vroeger ook al eens gedacht dat zuurstof verslavend zou zijn???ja duhuh mens kan niet zonder....
Ik snap wel wat je bedoelt , ik heb soms ook dat ik met de flow teveel oplet door het puffende geluidje en dan anders ga ademen, inmiddels helemaal aan gewend en geen last meer van.
Je moet idd wel door je neus inademen anders geeft de inogen geen o2 af.
Er zijn ook systemen met continu flow die je mee kunt nemen, die moet je vaak zelf vullen en krijg je een soort moedertank thuis.
Vaak krijg je er een rolkoffertje dan bij.
Vraag dit eens aan je zuursrofleverancier, er is heel vaan veel mogelijk.
Succes en sterkte! Dat gesleep met zuurstof valt niet mee vind ik...

Login of registreer om te reageren
05-01-2020 om 16:27 uur
Reactie op goudvisje

Welkom hier, ik heb in huis continu zuurstof en voor onderweg en fysio enz ook de inogen 3 met flow, dat je longen lui worden heb ik nog nooit gehoord, vind dat die info ook niet door een fysio gegeven kan worden maar door een longarts.
Dat werd vroeger ook al eens gedacht dat zuurstof verslavend zou zijn???ja duhuh mens kan niet zonder....
Ik snap wel wat je bedoelt , ik heb soms ook dat ik met de flow teveel oplet door het puffende geluidje en dan anders ga ademen, inmiddels helemaal aan gewend en geen last meer van.
Je moet idd wel door je neus inademen anders geeft de inogen geen o2 af.
Er zijn ook systemen met continu flow die je mee kunt nemen, die moet je vaak zelf vullen en krijg je een soort moedertank thuis.
Vaak krijg je er een rolkoffertje dan bij.
Vraag dit eens aan je zuursrofleverancier, er is heel vaan veel mogelijk.
Succes en sterkte! Dat gesleep met zuurstof valt niet mee vind ik...

Dank u voor uw antwoord en dank u voor het welkom. Ik kom hier al vrij lang maar plaats nooit zo veel, lees wel veel en leer van anderen.
Ik wil zo licht mogelijk "slepen met zuurstof" en ik heb inmiddels al gelezen bij Westfalen dat de Inogen 3 niet op flow kan, aleen op demand.
Maar nu lees ik dat u wel de Inogen 3 met flow hebt, begrijp ik het verkeerd?

Login of registreer om te reageren
05-01-2020 om 18:23 uur

Nee ik bedoel hetzelfde als jou , ik noem het alleen anders,thuis heb ik continu flow, zo noemen ze dit bij Westfalen, dus continu zuurstof ongeacht hoe je ademhaalt.
De inogen 3 heeft pulse flow, dus alleen bij neusademhaling.
De inogen kan niet op continu dus dan moet je toch een ander systeem vragen.
Er zijn wel andere kleine systemen met wel continu maar altijd groter dan de inogen wat ik zo weet.
Mij bevalt beiden , al was het even wennen, wat ik al schreef...ik ademde ook geregeld verkeerd door die pufjes die je hoort bij de inogen..
Succes!

Login of registreer om te reageren
05-01-2020 om 19:35 uur

De Inogen One G3 kan niet op continue flow, maar hij kan wel op automatisch pulsbedrijf werken. Als je de canule (neusstukje) zodanig plaatst dat hij je inhalatie niet kan waarnemen dan gaat hij na 1 minuut automatisch zuurstof pompen. Wel op een nogal traag tempo, maar toch. Hij geeft dan ook een alarm, maar dat kan je wegdrukken.

Login of registreer om te reageren
05-01-2020 om 19:56 uur

De inogen 3, ze zijn allemaal oud en met elk apparaat is wel iets mis. Het is vaak storing, dan accu eraf en erop en weer aan en met geluk doet hij het weer. De vorige stopte zomaar ineens, gevaarlijk als je onderweg bent. Gelukkig na veel gerommel weer aan de praat, die daarvoor maakte lawaai als een fietspomp. Net weer een ander gekregen, deze gaat ratelen als hij niet horizontaal staat, en viel vanmiddag ook alweer uit. Op 3 liter is de batterij ook snel leeg. Hebben jullie ook problemen met de inogen3?

Login of registreer om te reageren
05-01-2020 om 21:20 uur

Ik heb tot nu toe weinig problemen met de inogen 3, heb een kleine en grote accu.
Alleen hij maakt steeds meer lawaai , idd ratelen trilt erg, ik krijg nu in febr een nieuwe, de leverancier zei dat hij na 1 jaar vervangen moet worden bij veel gebruik..
Wist ik ook niet.
Wat wel is als hij te warm wordt, bijvoorbeeld als je hem in een extra tas doet, bedoel niet de tas die er om heen zit.
Eerst had ik hem in een extra tas maar dan piepte hij en ging uit, te warm.
Ik gebruik 2 liter, kan ook verschil maken misschien.
Bij lang weggaan nemen we altijd zo'n ouderwetse zuurstofkogel mee, weet niet hoe je die bommen noemt :)vindt het er uit zien als een beste kogel/bom

Login of registreer om te reageren
05-01-2020 om 21:51 uur

Ik heb mijn Inogen nu een half jaar, vind wel dat hij de laatste tijd meer lawaai maakt dan in het begin. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ik hem nu vaker gebruik en het dan meer opvalt.
Gebruikt iemand hem op de fiets?
En zo ja, hoe vervoer je hem dan want voor mij is een rugzak geen optie door problemen met nek en schouders.

Login of registreer om te reageren
06-01-2020 om 06:40 uur

@goudvisje elk jaar een ander, is helaas niet elk jaar een nieuwe?. Dan krijg je degene die van een ander terugkomt en nagekeken is.
Bij mij wordt hij ook zo snel te warm en gaat ruiken. Ik heb er al wel 10 versleten, vraag of ze hem goed willen testen voor naar mij toe brengen, maar daar beginnen ze niet aan bij Linde?.

Inderdaad elk jaar een ander, maar vaak tussendoor ook nog een aantal keer, moet ik nu deze na 6 weken en ratelen en weer zomaar uitvallen weer laten omruilen. Dit soort dingen is zo zonde van je energie.

Mijn longmaatje, had die van haar laten omruilen voor het ratelen, hahaha die ratelslang heb ik vast nu?

Login of registreer om te reageren
06-01-2020 om 06:53 uur

@jippie46 ,ja daar was ik al bang voor dat ik geen brand nieuwe krijg....
Ik heb deze nu zowat 1,5 jaar maar denk mazzel gehad, behalve nu t ratelen en trillen, zelfs al zet je hem op de vloer dan nog trilt het helemaal door..
En het geluid daar kun je echt niet mee naar het theater naar een rustig optreden...niet dat ik de energie ervoor heb en de lucht maar het is toch bedoeld om weg te kunnen met t spul...
Belachelijk toch dat ze hem niet willen testen, dat omruilen kost toch ook tijd?! Lekker efficient werken ....not!

Heel zonde van je energie, fijn longmaatje krijg je haar oude troep , hahaha.
Jammer dat er geen echte oplossing is, en een ander systeem? De home fill of zo'n andere die je ook moet vullen, ben ff naam kwijt? Vlgs mij is de homefill kleine tankjes maar is het zo leeg bij 2 of 3 liter.
Verder is alles groter en lomper...
Ik vind de inogen al zwaar genoeg.

:-h

Login of registreer om te reageren
06-01-2020 om 10:57 uur

Je kunt nog vragen naar vloeibare zuurstof. Dan krijg je idd thuis een groot vat (moedervat) waaraan je je eigen tankjes kunt vullen. Ik heb de helios marathon, die kan continu flow tot 6 liter geven (maar is dan wel in 2 uur leeg) en pulse flow tot 4 liter (kan dan wel 6 uur mee). Je kunt dan trainen/bij inspanning met continu en als je het wat rustiger doet met de pulse (zodat je wat langer met een tankje kunt). Past prima in een gewone rugtas en is muisstil

Login of registreer om te reageren