Zoontje van 4 met astma. Afstand naar school en fietsen?

01-01-2020 om 11:34 uur

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is 4 en mag na de vakantie alle dagen naar school. Spannend of hij het vol gaat houden, want zijn astma reageert op veel prikkels en hij heeft heftige periodes van kortademigheid, vermoeidheid en veel hoesten. Ook s nachts, waardoor de nachtrust niet altijd optimaal is.

Nu komt onze vraag...
Wij wonen behoorlijk dichtbij school, dus hij kan straks mooi op de fiets naar school.
Nu is het zo dat we het huis van mijn schoonouders kunnen overkopen, maar die wonen erg achteraf en dat zou betekenen dat hij straks zo.n 5 km moet fietsen. Er staan veel bomen (mijn zoontje heeft o.a. boompollenallergie) en het is een kaal en lang stuk om te fietsen, waardoor je flink last kunt hebben van tegenwind.

Nu vragen we ons sterk af of we ons zoontje dit aan moeten doen... na een schooldag (wat al vermoeiend is), nog eens een stuk moeten fietsen.
We zouden hem natuurlijk steeds met de auto kunnen brengen en ophalen, maar ik hoor graag jullie ervaringen van verschillende afstanden moeten fietsen naar bijvoorbeeld school en hoe dat gaat.
Wat vinden jullie van bovenstaande dilemma?

Groetjes, Mirjam

Login of registreer om te reageren
01-01-2020 om 11:38 uur

Goed punt.
Geeft zo.n e-bike voldoende verlichting? Ook als je met tegenwind moet ademen zeg maar? En je bent al kortademig?

Login of registreer om te reageren
01-01-2020 om 11:52 uur

een ebike fietst alsof je wind in de rug hebt, ook bij tegenwind.
of het voor je zoontje een voldoende oplossing is kan ik natuurlijk niet inschatten. kun je overleggen met de kinderarts? of huisarts?

de bomenallergie... daar zou ik me niet extra druk over maken, die heb je immers overal.
wat wel een dingetje kan zijn is het vele gras om t huis heen wat gemaaid moet worden?

bewegen is wel erg goed voor longpatiëntjes. conditie wordt verhoogd waardoor ze beter mee kunnen doen met de vriendjes en het slijm wordt makkelijker uit de longen gehoest.
natuurlijk is bewegen bij ziek zijn, erg benauwd zijn een ander verhaal

Login of registreer om te reageren
01-01-2020 om 12:21 uur

Dat gras... Ja goed punt. Nog niet zo bij nagedacht omdat het 'slechts' bomenallergie is... maar kan me voorstellen dat het niet veel goeds doet voor de ademhaling

We proberen inderdaad ook zoveel mogelijk te bewegen en conditie te kweken op momenten dat het goed met hem gaat.

Overleg met kinderarts en/of longveepleegkundige kan zeker. Hebben binnenkort weer een afspraak staan

Bedankt voor je reacties trouwens!

Login of registreer om te reageren
01-01-2020 om 12:22 uur

Ook bekend toevallig met speciale pollenhorren toevallig? Horren voor in huis die de pollen tegenhouden dus?

Login of registreer om te reageren
01-01-2020 om 12:31 uur

Je hebt ook aanhangfietssystemen. Dan kan hij op z’n eigen fiets zelf fietsen zolang /ver als het lukt en de rest van de afstand netbsd fiets achter de ouderfiets gehangen worden. Dan kan hij nog steeds meetrappen voor zover hij dat kan. Dit aankoppelen is heel simpel, dus je kunt per rit aanpassen aan wat er mogelijk is.

Login of registreer om te reageren
01-01-2020 om 13:02 uur

Ik denk echt dat ik pas op mijn 18e veel last van mijn astma heb gekregen omdat ik daarvoor heel veel sportte. Ik fietste anderhalf jaar 23 km enkele reis naar school een paar keer per week. Tip van een ebike is zeker een goede.

Login of registreer om te reageren
01-01-2020 om 14:13 uur

Dat het een afgelegen huis is , kan een groot voordeel zijn i.v.m fijnstof , houtkachels etc.
Welke prikkels reageert hij nog meer op want dat is heel belangrijk zodat je deze kan vermijden.
Is het huis goed gesaneerd ? Raam open s`nachts voor ventilatie etc.
Van welke materialen zijn de vloeren , banken, stoelen etc etc.
Loopt hij al lang bij een longarts ? Want zijn medicatie kan misschien ook nog wel beter.

Wel lijkt het mij wel erg jong om op zijn 4de dat stuk alleen te fietsen maar zodra het kan is dat alleen maar goed voor zijn conditie en weerstand.

Vroeger woonde ik ook afgelegen en dat zou ik dolgraag weer willen i.v.m mijn astma en ook omdat ik het heerlijk vind om geen buren te hebben maar daar word nog aan gewerkt...

Succes met jullie keuze.

Login of registreer om te reageren
01-01-2020 om 18:07 uur

Moeilijke keuze, vrijaf wonen heeft wel zo zijn voordelen.
Je zou voor je kind een ebike kunnen kopen, dat helpt heel goed bij het fietsen waardoor de afstsand van 5 km beter te overbruggen is.

Login of registreer om te reageren
03-01-2020 om 16:36 uur

Persoonlijk vind ik een e-bike voor kinderen werkelijk levensgevaarlijk en er gaan zelfs geruchten dat het in de ( nabije? ) toekomst verboden wordt.

Login of registreer om te reageren