Longembolie?

22-12-2019 om 10:41 uur

Ik heb een vraag. Ik ben een vrouw van 41 jaar, ik heb 3 kinderen en slik al 25 anticonceptie. Sinds een aantal maanden (bijna een jaar) heb ik pijn op mn borstkast (wat bij diep ademen verergert). Na een bezoek aan de ha dacht zij aan Tietze. Had dus tijd nodig. Maar in de loop van de maanden werd ik benauwder, kortademiger en hartkloppingen. Soms zweterig en duizelig. Zelfs snachts in bed als ik alleen mn been anders leg, begint mn hart al sneller te kloppen. Afgelopen woensdag ben ik wederom (3e keer) naar de huisarts geweest. Mijn saturatie was goed (99) en longen klonken prima. Voor de zekerheid heeft ze mn bloed laten testen op ontsteking en d-dimeer. Donderdag heb ik gebeld voor de uitslag. Ik bleek geen ontsteking te hebben. Alleen de d-dimeer is verhoogd (800). De assistente zei dat icm mijn klachten en de verhoogde d-dineer de ha mij wil doorsturen naar de longarts. Ze zou de doorverwijzing mailen. Echter heb ik deze nog niet gehad. Vrijdagmiddag nog gebeld, zei de ass bel volgende week nog maar even. Mijn vraag: kun je gewoon afwachten met mijn klachten icm verhoogde d-dimeer? En wat betekent een d-dimeer van 800?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-01-2020 om 10:46 uur

dag Simone
de d dimeer heeft te maken met kans op trombosevorming. we gebruiken de test bij akute kortademigheid om te zien of er een kans is op een longembolie. bij een d dimeer < 1000 is die kans heel erg klein, alleen als er bepaalde kenmerken zijn is een d dimeer van 800 een aanduiding dat er misschien trombose speelt. het gaat dan om de diagnose lomgembolie, stolseltjes in de bloedvaten van de longen. je verhaal is daar niet erg bij passend en ik zou het dus houden erop dat de d dimeer onder de 10o0 is en dus veilig. die d dimeer stelt dus geen diagnose maar geeft in een aantal gevallen een reden om verder onderzoek te doen naar een eventuele longembolie. aan de andere kant heeft je huisarts wel gemeend een d dimeer te moeten laten prikken, of daar een specifieke reden voor is of uit soort routine kan ik nu niet zeggen. ik zou dus toch nog eens kontakt opnemen.

Login of registreer om te reageren