Neusbijholte ontsteking oorzaak stress ?

11-12-2019 om 07:37 uur

Kan een neusbijholte ontsteking ook door stress elke keer terug komen? Of heb ik gewoon pech vanwege het weer enzovoort?

Login of registreer om te reageren
11-12-2019 om 08:03 uur

Stress speelt altijd een rol bij ziekte en gezondheid.
Als het stresshormoon is verhoogd, werkt negatief door op alle systemen in je lijf.
Je zwakke plek wordt vaak als eerste geraakt.
Dus ja, stress speelt een rol, maar altijd in combinatie met andere factoren.

Sterkte en beterschap.

Login of registreer om te reageren
11-12-2019 om 16:46 uur

Hallo Kirsji,

Ja, dat is moeilijk te zeggen. Teveel stress is niet goed maar te weinig stress kun je ook ziek van worden.
Vergelijk burn-out en bore-out.

Mijn longklachten zijn over het algemeen met medicijnen en een tamelijk rustig gestructureerd leven goed in toom te houden. Zelfs met stress.
Ervaar ik meer stress dan waarschuwt mijn lijf wel: door middel van energieverlies, geen zin om ergens heen te gaan (bijv. sport) naar iets wat ik normaal graag doe, geen zin om contact te maken met familie en/of vrienden.
Ik plan dan een paar dagen waarin ik het wat rustiger aan doe en dingen doe die ik fijn vind:
hard zingen, muziek luisteren, lezen, foto's maken/uitzoeken, extra wandelen met of zonder vriendin, wat langer en heter douchen dan ik normaal doe. Daar knap ik dan weer van op.

Wanneer ik verkouden wordt is het altijd spannend hoe het gaat. Soms blijft het daarbij maar meestal heb ik pech en gaan m'n longen (en/of bijholtes) zich er actief mee bemoeien. Gelukkig een huisarts waar ik altijd even langs kan komen om naar de longen te laten luisteren wanneer ik denk dat het niet goed gaat. Koorts heb ik zelden dus daar kan ik me niet op richten.

Het is steeds zoeken naar een evenwicht. Een poosje stress kan een mens best hebben. Je moet opletten dat daar genoeg dingen tegenover staan waardoor je je kunt ont-stressen. En wat voor de een werkt kan voor jou helemaal niet werken. Vertrouw op je eigen gevoel en lichaam, meestal weet je wel wanneer het tijd is om even extra aandacht aan jezelf te geven.

Ik hoop dat je iets vindt waardoor je minder last gaat hebben van bijholteontstekingen.
Kijk even onder de zoekknop daar vind je vast goede tips om het te voorkomen of minder heftig te laten zijn.
En natuurlijk je arts om advies vragen.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
11-12-2019 om 22:34 uur

Sorry hoor maar ziek worden van te weinig stress heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.

Login of registreer om te reageren
12-12-2019 om 06:37 uur
Reactie op Stefanie

Sorry hoor maar ziek worden van te weinig stress heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.

Ik ook niet. Het is ook nooit goed. :)

Login of registreer om te reageren
12-12-2019 om 08:46 uur

@Stefanie bore-out is ook niet te weinig stress maar te weinig uitdaging continu voor een lange periode waardoor je stress krijgt en de symptomen lijken op burn-out maar eigenlijk ben je ondervraagd ipv overvraagd. Dus je hebt niet te weinig stress je ervaart daardoor juist veel stress en gaat vaak onopgemerkt.

Zoals al eerder gezegd heeft stress invloed op je lichaam zowel positief soms maar je weerstand daalt vaak (mijn longen functioneren beter bij flinke stress). Maar kan ook gewoon pech zijn. Ik heb ook vaak bijholteklachten en spray en spoel me suf en zit nu weer aan abkuur verlenging om het weer rustig te krijgen want het was niet meer te harden en bij mij is het gewoon allemaal pech is mij verteld:(

Ben je al bij de kno-arts geweest? Als je poliepen hebt daar heb je sowieso vaker klachten of te kleine doorgang oid. Bij mij is mijn rechterdoorgang naar de holtes aanzienlijk kleiner dan de linker, vandaar dat rechts bijna altijd verstopt zit.

Login of registreer om te reageren
12-12-2019 om 09:21 uur

Vroegerr noemde je dat gewoon:je dood vervelen....
Maar volgens mij is er nog nooit werkelijk iemand aan dood gegaan..
Ik kan het mij wel voorstellen als iemand niks meer onderneemt door bijv een depressie maar ik word soms kriebelig van bepaalde nieuwe termen.
Ze bestaan schijnbaar maar ook ik had er nog nooit van gehoord, zegt meer over mij

Login of registreer om te reageren
12-12-2019 om 09:44 uur

Ik vind dat ze tegenwoordig overal een naam aangeven als je "iets" hebt. Geef het maar een naampje b.v. Fikkie :)

Login of registreer om te reageren
12-12-2019 om 10:01 uur

Dat gevoel heb ik ook vaak....al wil ik niet met alles zo denken, ik bemerk soms een stukje wrevel, dan denk ik noem het gewoon vervelen maar ook dit is dus een vorm van ziekte, ik wil meegaan met de tijd maar merk dat ik soms achterloop...
Ben nooit de snelste geweest.... :-B

Login of registreer om te reageren
12-12-2019 om 10:34 uur

Volgende week woensdag moet ik naar de kno arts. Ben nu voor de 3e keer verkouden in 2 maanden tijd. :-? Voor zover ik weet heb ik geen poliepen, ook geen scheefstaand neusschot.
Heb het best druk met Stage opdrachten van school.

Login of registreer om te reageren
12-12-2019 om 10:50 uur

Nckiie. Spirit schreef duidelijk dat je van te weinig stress ook ziek kunt worden en dat is gewoon onzin.

Wat jij beschrijft heeft denk ik meer te maken met bv hoogbegaafde mensen die niet op hun plek zitten of in het algemeen mensen die niet op hun plek zitten en meer kunnen dan wat ze doen.

Login of registreer om te reageren