Saturatie meten maakt onrustig

10-12-2019 om 10:14 uur

Sinds een paar weken hebben wij een saturatiemeter in huis. En ik kan nu uit ervaring zeggen dat het je inderdaad onrustig kan maken. Wij hebben allemaal op verschillende momenten onze saturatie en hartslag gemeten, ook de bloeddoorstroming wordt gemeten en het is soms onthutsend wat de uitslag is.
Mijn man heeft gezonde longen, een goede conditie en hij komt nooit boven de 95 of 96. Mijn gezonde dochter blijkt een slechte bloeddoorstroming in haar vinger te hebben. Bij mij wisselt hij sterk. Soms bevestigt de uitslag hoe ik me voel, maar vaak ook niet. En toen hij op een avond 87 aangaf en niet hoger wilde, heb ik hem in de doos gedaan en in de kast gelegd. Ik wil dus iedereen waarschuwen die van plan is om zo'n ding aan te schaffen. Niet doen, zonde van je geld. Het geeft zoveel onrust en angst als je daar gevoelig voor bent.

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 11:02 uur

Ik gebruik er twee tegelijkertijd. Die (Chinese) dingen kosten geen drol en zijn net zo goed (en vaak dezelfde) als die in Nederland voor 3x de prijs worden verkocht.
Met twee heb ik een mooi gemiddelde.
Beide heb ik zowel in het ziekenhuis als bij de huisarts vergeleken. Afwijking was minimaal.
Ik gebruik ze overigens meestal ook met het sporten samen met een bloeddrukmeter.

Wel zorgen dat je geen koude handen hebt. Dan krijg je de meest hallucinante uitslagen.

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 11:12 uur

Ik gebruik hem ook maar heel weinig, alleen als ik merk er is iets aan de hand.
Ik gebruik zuurstof en er word vaak gevraagd hoe is je saturatie, ook bij inspanning ,dan kunnen ze bekijken of je meer liters nodig hebt van o2
Zelf ben ik daar pas mee begonnen toen het ernstig werd, daarvoor vond ik het weinig meerwaarde hebben want een goede saturatie zegt niks over benauwd zijn.
Ook het gebruik van zuurstof maakt mij niet minder benauwd, word vaak gedacht maar t is meer voor de organen.

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 11:18 uur

Thirza ik heb er ook 1 en vind het niet zonde van t geld. Maar als je er onrustig van wordt kan je m inderdaad beter wegleggen. Ik vind m juist fijn en zou niet zonder willen.

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 11:47 uur

Ik had er eerst een die vaak rare metingen gaf. Uiteindelijk een aangeschaft die fysio’s ook hebben en wordt aangeraden en echt betrouwbaar is. Daarbij kan de doorbloeding bij koude vingers heel slecht zijn en niet elke meter is even betrouwbaar met alles.

Daarbij is het ook als jij zelf continu meet en je standaard hebt op dat apparaat dat als hij ineens lager is dat dat dan wel wat zegt. En daarbij zegt saturatie niet zoveel ik heb zo vaak gehad dat de meters in het zkh aangaven dat hij goed was en arteriële saturatie was te laag.

Dus ik kan me inderdaad voorstellen dat het onrust kan geven, het kan je ook juist bevestiging geven en dat je daardoor dus wel gaat bellen voor hulp ipv langer wachten zoals bij mij. Oh en bij koude vingers of vingers die minder goed doorbloed zijn om wat voor reden dan ook geven een slechter beeld.
Mijn vorige fysio had gewoon gezonde longen en ook standaard een lagere saturatie dan ik met ernstig astma, dus je kan ook gewoon een lagere saturatie hebben zonder last te hebben van je luchtwegen. Wellicht is hij arterieel beter, dat zegt pas echt wat. Veel eelt en nagellak kunnen namelijk ook een ander beeld geven.

Zelf gebruik ik hem meer voor mijn hartslag, omdat die hoger is bij benauwdheid. En eerlijk waar niet elke saturatiemeter geeft hetzelfde antwoord er zit altijd een afwijkingemarge. Dit werd mij duidelijk in een longrevalidatiecentrum dat ik er duidelijk gezegd werd pak dezelfde voor en na, en als je dan andere pakte dan kon het inderdaad verschillen.

Voor mij is het ook een toegevoegde waarde net als mijn thermometer, artsen denken dat ik er van in paniek schiet. Maar ik geef ze alleen maar duidelijk aa , kijk hij stijgt dus er is wat aan de hand en elke keer had ik weer gelijk. Dus het is maar net wat het met je doet. Kan me voorstellen als ik jouw verhaal lees om hem niet aan te schaffen en niet dat je het bent. Maar zeker mensen die hypochonder zijn moeten hem niet aanschaffen!!! Of als je gevoelig bent voor dingen die niet kloppen en dan gestrest raakt erdoor. Dan raad ik het ook zeker af ja.

Oke beetje lang verhaal sorry haha

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 12:21 uur

IK heb het eens aan de fysio in het ziekenhuis gevraagd of het handig was zo'n meter in huis. Ze raadde het me af. Ik kan me heel goed voorstellen dat het je onrustig maakt. Is ook niet goed, allemaal stress dan.

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 14:02 uur

In de deskundigenrubriek wordt het ook door sommige l.a. afgeraden, las ik. Ik wil het natuurlijk niemand echt afraden hoor!! En als je het prettig vindt moet je het zeker blijven meten. Ik meet geregeld mijn bloeddruk (dus ook mijn hartslag) en zodoende weet ik precies waar mijn valkuil is om mijn bloeddruk te laten stijgen. Het is puur een bevestiging, en dat kan met saturatie dus ook. Wij werden er een beetje raar lacherig van, omdat hij soms rare waarden aangaf die totaal niet klopten met de bevinding van dat moment. In de bijsluiter staat dat je contact moet opnemen met een arts als hij onder de 90 daalt. Ik denk niet dat de HAP mij serieus genomen had als ik op dat moment gebeld had en ik had gezegd: ik heb een sat. van 83 wat moet ik doen? Terwijl er niets aan de hand was op dat moment. Ik begreep het ook niet, want als ik ermee ging lopen, ging hij omhoog, zodra ik ging zitten, zakte hij weer.

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 14:59 uur

Batterijen opladen of vervangen wil ook wel eens helpen.

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 15:11 uur

Ik heb geen saturatiemeter. zolang de arts dit niet adviseert, dan ga ik hem ook niet aanschaffen.
Trouwens... de longarts meer hem ook nooit bij mij, ook niet als ik benauwd bij hem ben. Huisarts meet wel bij prednisolonkuur.

Login of registreer om te reageren
30-12-2019 om 10:50 uur

Wij hebben er toen 1 aangeschaft voor mijn zoon, omdat hij zo ziek was. We hebben dezelfde gekocht als degene die de huisarts zelf gebruikte. Er zit wel degelijk verschil tussen deze en degene in het ziekenhuis, die van ons scoort standaard een punt te laag. Dus een saturatie van 99/100 is niet mogelijk. Dat kan vervelend zijn, maar als je het weet houd je er rekening mee. Wij kijken bij hem niet alleen naar de saturatie, maar ook naar de mate van benauwdheid en de ademarbeid. Ik heb zelf ook astma, maar ik gebruik die meter niet, en had die meter voor mezelf ook nooit aangeschaft omdat ik al voor die tijd bij mijn arts zit.

Login of registreer om te reageren