Excacerbatie astma

03-12-2019 om 12:35 uur

Hoi! Ik ben nieuw hier en ik heb een vraag. Nu 6 weken geleden heb ik mijn eerste excacerbatie astma gehad, pas na 5 dagen heeft de huisarts mij doorgestuurd naar de eerste hulp waar ik een prednison kuur heb gekregen. (Er was namelijk niks hoorbaars aan mijn longen, ook niks te vinden in het bloed aangezien ik neutrofiel astma heb). Ik heb daar flink van moeten herstellen en heb zeker 2 weken niks kunnen doen. Op dit moment, na 6 weken dus, voel ik me weer minder, waardoor ik me toch weer een beetje zorgen maak (helse pijn in mijn rug, de tussenribspiertjes en heel moe en iets meer moeite met ademhalen). Het is niet zo erg als tijdens de excacerbatie, alleen je denkt (en hoopt) dat het juist in een rechte lijn beter zou moeten gaan. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? En hoelang duurde het voordat jullie herstelden van een excecerbatie ? Alvast bedankt

Login of registreer om te reageren
03-12-2019 om 21:11 uur

Welkom op dit forum. Wat naar zo'n eerste exacerbatie. Hopelijk blijft het hierbij.

Richtlijn bij een ernstige exacerbatie, met prednisolon en antibiotica, is 2 weken in en om het huis 100% probleemloos functioneren.
8 weken om alles weer te kunnen: huishouden, werk, studie enz.
Duurt het langer dan 8 weken, dan start je met longfysio.
Met alleen prednisolon of zonder prednisolon mag je dezelfde richtlijn aanhouden. Mogelijk dat je iets sneller iets meer kan doen, afhankelijk van hoe je je voelt.
De 8 weken starten vanaf de laagste piekflow die je blaast.
De lijn mag redelijk lineair zijn, als je het in blokken van een week bekijkt.
Bij toename van klachten neem je meer rust. Helpt dat niet of twijfel je, dan neem je contact op met de arts.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
04-12-2019 om 09:41 uur
Reactie op Suus01

Welkom op dit forum. Wat naar zo'n eerste exacerbatie. Hopelijk blijft het hierbij.

Richtlijn bij een ernstige exacerbatie, met prednisolon en antibiotica, is 2 weken in en om het huis 100% probleemloos functioneren.
8 weken om alles weer te kunnen: huishouden, werk, studie enz.
Duurt het langer dan 8 weken, dan start je met longfysio.
Met alleen prednisolon of zonder prednisolon mag je dezelfde richtlijn aanhouden. Mogelijk dat je iets sneller iets meer kan doen, afhankelijk van hoe je je voelt.
De 8 weken starten vanaf de laagste piekflow die je blaast.
De lijn mag redelijk lineair zijn, als je het in blokken van een week bekijkt.
Bij toename van klachten neem je meer rust. Helpt dat niet of twijfel je, dan neem je contact op met de arts.

Beterschap!

Bedankt voor de reactie!

Login of registreer om te reageren
04-12-2019 om 19:27 uur

Een kleine correctie.

2 weken in en om het huis 100% probleemloos functioneren voordat je weer gaat werken.

Login of registreer om te reageren