Symbicort tijdens zwangerschap

27-11-2019 om 10:39 uur

Goedemorgen,

Momenteel ben ik 7 weken zwanger. Sinds mijn kindertijd ben ik bekend met astma. Hiervoor gebruik ik al jaren Symbicort 400/12.
Nu haal ik uit de bijsluiter niet duidelijk of ik dit medicijn mag blijven gebruiken tijdens de zwangerschap. Kunnen jullie daar antwoord op geven?

Met vriendelijke groet,
Nienke

Login of registreer om te reageren
27-11-2019 om 10:45 uur

Volgens het farmacotherapeutisch kompas is het waarschijnlijk veilig. Het beste kan je nu een afspraak maken bij je huisarts of longarts om te kijken wat je het beste kan doen qua behandeling tijdens de zwangerschap.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-11-2019 om 16:11 uur

Allereerst van harte gefeliciteerd,

Hier is in de literatuur niet echt een goede studie te vinden maar op een Bronckhorst congres van Vlaamse en Nederlandse longartsen van een aantal jaar geleden werd hier een sessie aan besteedt.
uitkomsy was dat er geen astma medicatie op een verboden lijst staat, dat het van belang is dat je als moeder in prima conditie moet zijn en blijven qua astma tijdens de zwangerschap daar dit de baby kan schaden.
Vanzelfsprekend in de zo laag mogelijke dosering, deze kan dus bij voorkeur gewijzigd worden naar 200/6 (of 100/6) dat maakt het makkelijker aanpassingen te doen volgens SMART concept (het concept waarbij je meer of minder inhalatie medicatie neemt al naar gelang je astma controle).
Bij voorbeeld 2 maal daags 400/12 kan ook in 2 maal daags 2 van 200/6.
Dan kun je hiermee kijken of je naar 2 maal 1 (50% van de huidige dosering) of 2 in de ochtend en 1 in de avond kunt (is ook nog altijd 25% lager dan nu)
Bekijk ook hoe het astma zich ontwikkelt tijdens je zwangerschap en laat het door een arts begeleiden, deze kan je ook adviseren over thuis bevallen of elders.

Groet,
Peter van Tilburg, longarts

Login of registreer om te reageren