Plekjes op long

20-11-2019 om 17:30 uur

Hallo ik ben Karina 52 jaar en bekend met astma. 4 jaar heb ik nergens geen last gehad totdat ik na een onderzoek met een vervuilde scoop bij de KNO arts, nogal ziek geworden ben.
Dit was 12 september jongstleden. De dag erna werd ik op de hoogte gebracht dat er gewerkt was met een vervuilde scoop. Om een lang verhaal kort te maken. Ik ben nu 2 prednison kuren en 3 antibiotica kuren verder. Eind september bij de longarts terecht gekomen. Inmiddels zijn er plekjes ontdekt in mijn rechterlong. Dit nadat er een CT scan is gemaakt. Deze uitslag heb ik 8 november gehad. Er wordt momenteel bloed en sputum gekweekt voor evt schimmels , ontstekingen enz.
Ik vind het een heel eng idee. Er worden in mijn dossier moeilijke woorden gebruikt zoals meerdere nodulaire laesies, matglas afwijkingen en neoplastisch. Ik zit in een erg onzekere periode nu. 6 december wordt er weer een CT scan gemaakt en 13 december de uitslag weer. PS de KNO arts had toen hij me vertelde van de vervuilde scoop gezegd dat ik geen risico liep. Mijn vraag is of er mensen zijn die iets soortgelijks heeft mee gemaakt.

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 00:25 uur

Hoi kaatjepol1, welkom op dit forum ? Gelukkig heb ik zoiets nog nooit meegemaakt. Een vervuilde scoop, tja die kan bacteriƫn bevatten. En plekjes op de rechterlong, dat kan van alles zijn. Die moeilijke termen zou je hier voor kunnen leggen aan de deskundigen. Het lijkt mij ook heel naar, deze onzekerheid. Ik wens je veel sterkte en ik zal voor je duimen voor een goede afloop. Groetjes Richard ?

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 09:51 uur

Ik had een half jaar geleden ook een vlek op mijn rechterlong. Kreeg daarna een pet scan. Gelukkig was alles goed. Het was een litteken van een longontsteking van 2 jaar geleden. Misschien heb je ook ontsteking gehad in het verleden.

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 13:00 uur

Echt pure horror dit. Afschuwelijk! Ik denk dat de uitslag: plekjes of vlekjes het vaakst voorkomt. Meestal blijkt het later onschuldig te zijn. Gelukkig maar, maar je zit eerst een tijd in ondraaglijke spanning.
Overigens hoor je dat best vaak, dat mensen teruggeroepen worden omdat er MOGELIJK een vervuilde of niet goed gesteriliseerde scoop is gebruikt.
Ik heb het van dichtbij nog niet meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat de paniek op een gegeven moment overheerst. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
21-11-2019 om 15:02 uur

Dank jullie wel voor de reacties. Ik zal nog een paar weken in spanning moeten zitten is er verteld door de longarts. Dus maar hopen op een goede afloop. En het zijn geen littekens van een longontsteking, de laatste longontsteking heb ik in 2014 gehad, en vorig jaar is er nog een scan gemaakt waarop niets te zien was. Vooralsnog veel onzekerheid.

Login of registreer om te reageren
22-11-2019 om 11:18 uur

Sterkte, @kaatjepol1_ . Zo naar de onzekerheid. Ik heb vandaag weer een scan gehad en dinsdag de uitslag.

Login of registreer om te reageren
22-11-2019 om 13:49 uur

Pff vreselijk die onzekerheid @kaatjepol1_ ook onlangs meegemaakt naast het beruchte vlekje wat ze bij mij zagen bleek ik na een scan met contrast ook massale longembolieen te hebben wat t plekje is weet ik ook nog steeds niet de aandacht gaat nu uit naar de trombose overigens werd er tegen mij ook gezegd dat dit typisch een beeld was wat te zien is na een longontsteking

Login of registreer om te reageren
22-11-2019 om 14:32 uur

Succes Anna50, Ik weet dat er na een longontsteking litteken weefsel achter blijft in de longen, alleen is dat bij mij niet het geval. In de gehele rechterlong zitten er kleine grote middel grote plekjes die vorig jaar zomer er nog niet zaten . Dus er zit niet anders op dan afwachten wat het wel is. En hoe de volgende scan van 6 december as eruit ziet.

Login of registreer om te reageren
22-11-2019 om 14:51 uur

Ik zou vragen hoe groot de kans is dat door die scoop een bacterie bij jou naar binnen is gekomen. Die hoeft niet meteen tot een ontsteking te leiden.
Artsen praten over het algemeen nogal luchtig over het ondergaan van een scopie. Maar als je aan hen vraagt of ze het zelf weleens hebben ondergaan? Nou nee.
Toen ik toestemming moest geven voor mijn minderjarige zoon en ik las die toelichting schrok ik echt van de eventuele risico's. En die kwamen er!!

Login of registreer om te reageren
22-11-2019 om 16:23 uur

Hallo Thirza, de KNO arts die bij mij het onderzoek heeft gedaan, heeft mij de dag na het onderzoek gebeld dat hij een vervuilde scoop heeft gebruikt , maar dat ik geen risico liep. Hij wilde mij ook niet vertellen wat degene mankeerde bij wie hij met dezelfde scoop naar binnen was gegaan. Later toen ik bij de longarts terecht ben gekomen vertelde die mij als er een vervuilde scoop gebruikt wordt ik wel degelijk risico had gelopen. Toen hij er later achter kwam dat ik een klacht ingediend had tegen de KNO arts , zei de longarts ineens dat ik hem niet had verteld over de vervuilde scoop . Dus de handen gaan boven elkaars hoofd nu. Nadat ik alle uitslagen heb van de onderzoeken die nog lopen ga ik ook zeker naar een ander z huis voor onafhankelijk onderzoek.

Login of registreer om te reageren