Hyperventileren tijdens een astma aanval?

24-10-2019 om 19:36 uur

Hoi,

Ik wil even mijn verhaal kwijt en heb ook twee vraag. Afgelopen weekend had ik een vervelende astma aanval. Ik was op dat moment bij mensen die katten hebben. Ik ben allergisch voor katten en als ik bij hun op bezoek ben gebruik ik elke 4 tot 6 uur een pufje ventolin. Over het algemeen gaat het dan goed. Nu merkt ik in de avond dat mijn puf minder goed werkte, na een half uur merkte ik er eigenlijk niks meer van. In de nacht kon ik niet slapen, ik voelde mij te benauwd. Had moeite met praten en het piepend geluid was hoorbaar. Eigenlijk lukte het inademen best goed, maar ik had veel moeite met uitademen. Nu vroeg ik mij zelf af of ik niet ook aan het hyperventileren was. Ik had gelezen dat je bij hyperventileren moet proberen om langer uit te ademen. Toen ik dit probeerde voelde ik mij alleen nog maar meer benauwd. Ben daar dus weer mee gestopt. Uit eindelijk was ik zo moe dat ik toch een uur in slaap ben gevallen. Toen ik wakker werd had ik het nog steeds benauwd, maar het was wel iets minder. Had spierpijn in mijn schouders van het ademhalen. De ventolin werkte nog steeds niet goed. Het was 3 uur in de nacht en zat te twijfelen of ik de huisartsenpost moest bellen omdat de ventolin niet hielp. Ik had met mij zelf afgesproken als het morgenochtend nog niet beter gaat dan ga ik bellen. Uit eindelijk ging het in de loop van de ochtend weer goed en voelde ik mij veel minder benauwd. Ik was wel helemaal kapot omdat ik maar een paar uur had geslapen.

Ik heb 2 vragen:
Vraag 1: hoe kan je merken dat je tijdens een astma aanval ook aan het hyperventileren bent?
Vraag 2: wanneer neem je contact op met de huisartsenpost? Mijn huisarts zegt dat ik moet bellen als de ventolin niet meer helpt. Nu vond ik dat in de nacht nogal lastig en gelukkig was het ook niet nodig.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 20:36 uur

Saturatie meten en tintelende vingers onder andere zijn signalen. Kan goed hoor. Maar als je benauwd wakker werd dan was het toch nog aanval tijdens het slapen kan je niet hyperventileren

Ik dit geval had je dus best de hap mogen bellen! En maak een stappenplan met je huisarts dan weet jij duidelijk wanneer je wat moet doen in welke situatie en wie je moet bellen.

Ik hyperventileer aoms ook door heftige aanvallen en mijn saturatie je dan 100% dan is het kort door neus in lang door mond uit en ja je wordt eerst benauwd maar moet je paar minuten volhouden en werkt het dan, dan ja het hyperventileren. Maar kan ook combi zijn van, heb ik zo vaak gehad en ik voel niet wanneer ik hyper ik zie het aan mijn saturatie. En vaak is het dan een ernstige aanval en zit ik in het zkh omdat ik het niet onder controle krijg en meten ze bloedgas en dan is mijn CO2 vaak te laag en blijk ik de dag erna niet meer te hyperventileren maar wel enorm benauwd te zijn en exacerbatie te hebben. En kwam het hyperventileren dus door de aanval. Maar in je slaap herstelt je ademhaling zich en kan je njet hyperventileren is mij door meerdere artsen verteld.

En bij twijfel kan je altijd bellen en overleggen of het nodig is om te komen als jij met de hal overlegd kan het best zijn dat ze zeggen u heeft het weer onder controle u hoeft niet te komen of we willen u toch zien oid. Dan bel je gewoon voor overleg dan ja de stap minder groot en bepalen zij of je moet komen of niet.
Zo bel ik ook vaak voor overleg om de stap voor mij kleiner te maken:)

Login of registreer om te reageren
25-10-2019 om 05:11 uur

Bij astma heb je juist moeite met uitademen. Bij het inademen gaat je middenrif omlaag waardoor je borstkas iets groter wordt en de lucht erin gezogen wordt. Bij uitademen, gaat je middenrif omhoog waardoor alles nog wat kleiner en nauwer wordt. Zelf merk ik weinig verschil tussen inademing en uitademing maar het kan dus ook gewoon van je astma zijn.

Login of registreer om te reageren
29-10-2019 om 15:13 uur

Beste Elske, belangrijk is het om je ademhaling onder controle te houden en dat kan lastig zijn tijdens een astma-aanval. Probeer rustig te blijven, laat iemand met je mee-ademen (hardop, of speel een bandje af). Spreek zelf een bandje in (adem in/adem uit) en luister hiernaar tijdens benauwdheid. Zorg dat je schouders laag zijn en leg je handen op je buik. Ook het innemen van medicatie via een voorzetkamer kan je rustiger laten ademen.
Wanneer ventolin niet helpt, probeer het dan later nog een keer en als het dan nog niet helpt, kun je zeker de huisartsenpost bellen. Je kunt ze altijd even bellen voor advies als je twijfelt.
Ik hoop dat je weer wat opgeknapt bent, sterkte.

Login of registreer om te reageren
30-10-2019 om 17:32 uur

Het bewuste ademhalen werkt bij mij niet, ik word dan juist angstiger. Bij mij helpt het enigszins als ik een afleidend werkje opzoek, wat lichte inspanning vereist. Dus was opvouwen, of sorteren en in de machine stoppen. Een handafwasje, stofzuigen (kan niet snachts) of ik pak een brei- of haakwerkje ter hand. Alles om me af te leiden van dat enge benauwde gevoel. Het went nooit! En de ene keer kan ik er beter mee omgaan dan de andere.

Login of registreer om te reageren
03-11-2019 om 18:47 uur

bedankt voor jullie reactie. Heb gelukkig geen aanvallen meer gehad. Als het weer voorkomt ga proberen mijn ademhaling onder controle te houden.
Wanneer ik moet bellen vind ik nog steeds lastig. Het is lastig om aan te voelen wanneer ik wel of geen hulp nodig heb van een HA. Tot nu toe heb ik gelukkig al mijn astma aanvallen zelf ondercontrole gekregen. Maar het kan gebeuren dat dit niet lukt (hoop dat dit niet gebeurd) en dat ik wel echt hulp nodig heb. Het verschil daar tussen vind ik best lastig. De aanvallen die ik heb zijn voor mijn gevoel heftig, maar toch gaat het uiteindelijk na heel wat uur weer beter. Maar jullie hebben wel gelijk dat bellen naar de HAP/HA geen kwaad kan en dat zij kunnen bepalen of het wel of niet nodig is om te komen.

Login of registreer om te reageren
05-11-2019 om 13:43 uur

@Elske999 probeer een plan op te stellen. Medicatie gewoon, wanneer beginnen met ophogen en wanneer arts bellen. Dat geeft je meer handvatten en hou vast en minder twijfel, je twijfelt wellicht dan nog steeds maar je hebt wat om je aan vast te houden:)
Succes en aanvalvrij gun ik je sowieso!!!

Login of registreer om te reageren