Nodulaire verdichting

20-10-2019 om 11:55 uur

Enkele weken geleden ben ik terug gekomen van een reis naar de tropen , heb daar enorm veel muggensteken opgelopen , bij terug komst kreeg ik pijn in m’n bovenste rib kon niet in of uitademen , volgens de huisarts had ik een nierbekken ontsteking , had Total geen klachten in die richting verder , ik bleef kortademig en naar aanleiding hiervan is er een thorax gemaakt waarop een vage nodulaire verdichting te zien is, wat kan dit betekenen , mijn dochter en moeder zijn beide bekend met factor V en long embolieën .

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-10-2019 om 10:13 uur

Beste Julia

Een vage nodulaire verdichting op een thoraxfoto is een beschrijving waar je niet zo veel aan kan afleiden. Het is meestal een reden om een CTthorax te maken om verder te kijken wat het zou kunnen zijn. Het komt vaak voor dat er dan op de CTthorax helemaal niets van de vage nodulaire verdichting te zien is. Dat komt omdat een thoraxfoto een samenstelling is van structuren die van voor naar achter in de borstholte over elkaar heen worden geplakt tot een plaatje. Als er toevallig een aantal bloedvaten van de longen over elkaar vallen op een thoraxfoto kan het soms op een verdichting lijken. Als er toch een CTthorax gemaakt gaat worden zou ik om een CTthorax voor longembolie vragen. Vanwege de verhoogde familiaire risico, de pijn bij de ademhaling en waarschijnlijk lange vliegreis is de kans daarop wel wat verhoogd.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren