25 jaar klaplong en longemfyseem

14-10-2019 om 16:33 uur

Beste mensen,

Ik wil mezelf graag even voorstellen, ik ben 25 jaar oud en heb in juni een week in het ziekenhuis gelegen met een klaplong. Ik rookte wel en na de klaplong ben ik daar al mee gestopt. En nu enige tijd verder naar aanleiding van een longfunctie test wilde mijn longarts ook nog een ct scan doen en daarop is longemfyseem gezien, ik schrok me eigen kapot. Aangezien ik ook al kamp met wellicht een progressieve scoliose(kromme rugwervels) hier krijg ik in november het verlossende woord van. Ben sinds de diagnose alleen maar benauwd en ziek geweest. Nu wordt ik uiteraard nog getest op alpha 1. COPD zit namelijk wel in familie. Maar aangezien het zo zeldzaam is op mijn leeftijd kan ik alle ondersteuning gebruiken. En zou ook graag in contact komen met jonge mensen die deze longproblemen ook hebben.

Groetjes, Melissa

Login of registreer om te reageren
14-10-2019 om 23:05 uur

Jeetje je bent idd wel erg jong nog, vooral als het om de "gewone"copd gaat, alpha 1 komt wel vaker zo jong voor dacht ik, al openbaart zich dit ook vaak wat later pas.
Snap dat je schrikt,ik heb zelf copd vanaf 37 de diagnose, wel al eerder klachten.
Wat ellendig eerst de klaplong en nu dit, ter gerustelling stel je zit aan het begin vd copd, fase 1 en je bent nu gestopt met roken, dan kan het heel lang stabiel blijven.
Het gaat niet altijd bij iedereen achteruit, heeft ook te maken met infecties en ontstekingen.
Zodra je alles weet aan uitslagen is het slim om vooral te gaan sporten, in zoverre dit lukt ook met je scoliose natuurlijk, oefeningen doen kan ook waarbij je de rug ontziet.
Hoop dat het meevalt straks als je alles weet, wens je veel sterkte voor nu!

Login of registreer om te reageren