Neusspoeling pijnlijk?

13-10-2019 om 07:50 uur

Hoi allemaal,

Sinds een jaar is mijn astma aangevuld met overgevoelig neusslijmvlies (joepie!). Helaas is daar niet meer aan te doen dan fluticason-neusspray (heb geen allergieën) en aanvullend neusspoelen.

Nou was dat neusspoelen best te doen, maar sinds ik deze week verkouden ben geworden voelt het in één neusgat branderig, alsof dat zoute water zich invreet. Ik gebruik keukenzout zonder jodium, en warm water (lichaamstemperatuur). Voor de volledigheid: het betreft het neusgat dat smaller is - ik heb een scheef tussenschot.

Hebben jullie tips om het spoelen minder pijnlijk te maken?

Groetjes, Lisan

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 08:07 uur

Heb je niet teveel of te weinig zout? Dat brandt namelijk. Misschien wordt de druk te hoog als je neusgat al nauwer is en je verkouden bent. Ik doe bij verkoudheid vaak eerst sprayen met xylomethazoline/otrivin en daarna spoelen, dan kan de troep eruit.

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 08:15 uur

Bedankt voor de tips, Daantje!
Ik gebruik het maatschepje dat bij de rhino horn werd meegeleverd, dus ik denk niet dat het daaraan kan liggen. Maar de xylometazoline ga ik proberen.

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 09:50 uur

Ik heb dit ook gehad! Stomme was toen ik van rhinohorn naar nasofree overstapte op advies van kno-arts was de pijn met spoelen over... dit was wel na een abkuur ook, blijkbaar zat er al een infectie waardoor het het pijn deed. De xylo eerst gebruiken en dan 5 minuten wachten en dan spoelen werkt sowieso beter:D en daarna dan uiteraard pas de cortico.
En mijn ene neusgat is ook kleiner ja:( herken het en er is niet veel aan te doen helaas. Je zou nou kunnen zoeken op zachter zout dat ga ik even opzoeken voor je is net een andere verhouding en doet minder pijn. Dat is de samenstelling van de zakjes op de kno-winkel.nl die vind ik wel echt fijner en veel minder pijnlijk met spoelen en valt ook zelf te maken deze dosering:)

Login of registreer om te reageren
13-10-2019 om 13:47 uur

ik spoel al jaren, nooit problemen.
wondjes kunnen ook pijn geven

is het een idee om bij de kno te vragen of ze een oplossing voor je hebben? je kunt een scheef neuschsotje en een klein neusgat goed laten opereren bij veel en vaak klachten

Login of registreer om te reageren
14-10-2019 om 14:36 uur

Bedankt voor jullie adviezen, Nckiie en emsepems!

De xylo heb ik inmiddels in huis, en dat zachtere zout lijkt makkelijk zelf te maken: 3/4 NaCl en 1/4 NaHCO2. Kan ik scheikundestudentje spelen 8->

En die septumcorrectie... Die heeft de KNO-arts me inderdaad aangeboden, en ik denk dat ik dat misschien maar moet laten doen... Al is het alleen maar zodat niet bij elke verkoudheid de linker bijholte dicht gaat zitten.

Login of registreer om te reageren
14-10-2019 om 15:39 uur

@Lisan ja dat zachtere zout is inderdaad zelf goed te maken:D en ik overwoog kok een operatie, helaas is er voor mij geen optie omdat het mijn slijmvlies is wat ontstoken raakt en precies dezelfde symptomen geeft als holte ontsteking. Anders had jk het serieus overwogen, heb er al zoveel gehad:(
Heb nu gevonden dat zout vernevelen met kapje (in overleg met longarts) Beter werkt gelukkig!!!
Ik hoop dat je snel van je klachten Af bent want het is echt naar!!!

Login of registreer om te reageren
16-10-2019 om 08:22 uur

Bij mij doet spoelen ook wel eens pijn. Dat gebeurt vaak als ik al last van mijn neus en holtes heb en vooral als er daarbij bloed uit de neus komt. Dus ik denk altijd dat die pijn veroorzaakt wordt doordat de slijmvliezen wat beschadigd zijn.

Ik gebruik de rhinohorn met een doseerlepeltje normaal zout zonder jodium. Van die andere, zachtere zoutoplossing had ik nog nooit gehoord. Interessant!

Login of registreer om te reageren
16-10-2019 om 16:46 uur

@Solstice ik gebruik dat doseerlepeltje ook ja en kwam erachter dat die xakjes wnders zijn en dat ik dan minder last ervan heb kwam er puur per toeval achter want die zaten bij de nasofree. Nou is mijn neusslijmvlies heel vaak ontstoken dus dat zou dan ook dan oorzaak kunnen zijn inderdaad van de pijn bij mij. De artsen vonden het maar raar, maarja ik ben ook gewoon een raar geval:p

Login of registreer om te reageren