Angst voor virussen herfst/winter

07-10-2019 om 09:01 uur

Ik zit één dag in de week op een avondopleiding. Ze vindt plaats in een gebouw dat overdag dienst doet als middelbare school. Nu kom ik net terug van een virusinfectie (39,5 graden) en ben ik eigenlijk bang dat ik het op die school heb opgelopen. Ik ben gewoon bang voor die plek: ik heb gehoord dat virussen buiten het lichaam 24 tot 48 uur kunnen overleven en er zitten daar gedurende een dag veel verschillende mensen. Volgens mij wemelt het daar van de virussen zo in de herfst en winter. Is dit herkenbaar voor jullie? Angst voor verkoudheid en griep in de herfst? Op bepaalde locaties? Wat doen jullie daar tegen?

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 09:21 uur

Herkenbaar. Ik durf eigenlijk niet goed meer met het OV te reizen en plekken met veel mensen bij elkaar vermijd ik als het enigszins kan.

Verder zorgen dat je weerstand zo goed mogelijk is. Voldoende slaap, gezond eten, goed ventileren, regelmatig handen wassen, niet onnodig je gezicht aanraken.

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 09:42 uur

Je kunt het niet ontlopen.
Ik heb na enkele ziekenhuisafspraken nu een longontsteking gekregen.

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 09:47 uur

P.S.
Ziekenhuisafspraken i.v.m. eventuele niertransplantatie.

Op dat moment geen longklachten.

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 10:02 uur

ook ik weet dat je t niet kunt ontlopen, ook mijn longarts geeft dit aan.
Natuurlijk zijn er een paar basisdingen als: genoeg rusten, zorgen voor goede conditie, gezond eten etc.
daarnaast op tijd de medicatie omhoog als dat mogelijk is (altijd in overleg met je arts) en de griepspuit.

Op advies van de longarts heb ik jarenlang mijn kleine nichtjes en neefjes niet kunnen knuffelen/ zoenen als ze verkouden waren, ik was dan een dag erop ziek en had kuren nodig.

Maar weet: angst is een slechte raadgever. Probeer je leven niet te laten leiden door angst, maar wees alert en grijp op tijd in.

Login of registreer om te reageren
07-10-2019 om 13:29 uur

Ben het met de rest eens. Ik ben extreem vatbaar en vermijd grote groepen enzo en heel drukke plaatsen en openbaar vervoer en zelfs nu lig ik met waarschijnlijk weer een virus of bacterie dat gaan ze nu testen.

Enige wat je kan doen is aan je weerstand werken en hygiënisch werken enzo. Het is nou eenmaal een gegeven en virussen zijn overal:(
Zelf ben ik niet bang maar wel voorzichtiger. Als ik zie dat mensen niet lekker zijn mijd ik ze zoveel als het kan, haal de griepprik elk jaar (niet dat dit het voorkomt maar je symptomen zijn wel minder heftig), was mijn handen goed als ik ergens ben geweest etc. Een plastic bubbel is ook zo overdreven en wil ook gewoon leven.
Dus ik snap je heel goed, maar met boerenverstand na blijven denken is alles wat je kan doen denk ik en bovenstaande adviezen opvolgen.

Eventueel kan je nog bespreken met je huis/longarts of een homeopaat die liefst ook kennis heeft van natuurlijke geneeskunde of het mogelijk is er zo nog iets aan te doen.
Of van die tips van grootmoeder googelen mits dat vaat met medicatie en evt allergieën. En belangrijk om op tijd in te grijpen, genoeg rust nemen etc.

Sterkte komende periode, vrees dat we er allemaal last van hebben. En mensen met astma (en andere longziekten) zijn nou eenmaal vatbaarder:(

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 00:28 uur

Ik ben het ook eens met de reacties, ik denk dat het niet te vermijden is, iemand kan bv een virus bij zich dragen maar nog niet ziek zijn, dan kan jij dat virus ook krijgen, je ziet namelijk niet altijd of iemand ziek is en ja publieke plaatsen zijn wel een broeinest voor virussen ed maar je kan slechts binnen blijven zitten hierdoor. Helaas zijn longpatienten eerder vatbaar, je kan proberen je weerstand zo goed mogelijk op peil te houden en natuurlijk hygiëne in acht nemen. Succes en laat je niet leiden door angst

Login of registreer om te reageren
09-10-2019 om 19:30 uur

Angst zoals jij beschrijft voor virussen heb ik gelukkig niet. Daar ben ik vrij nuchter in. Soms denk ik er wel even aan, maar dat duurt gelukkig maar heel kort.

De laatste jaren krijg ik een hygiëneprotocol mee voor de herfst en winter. De voorschriften zijn voor mij:
- het vermijden van groepen mensen
- vaker handen wassen
- niezen en hoesten in mijn elleboog
- bij afspraken vooraf vragen of iemand verkouden is of denkt te zijn. Zo ja, dan afzeggen.

Ik zoek het niet doelbewust op, maar als het zo uitkomt, ga rustig in de spits met het OV of naar de supermarkt en ik werk met kleuters als dat kan.
Minder gelukkig word ik van mensen die vlak naast me staan of zitten en hoesten of niezen. Als dat gebeurt, probeer ik de afstand tussen die persoon en mij zo snel mogelijk te vergroten.

Sterkte met je angst.
Ook voor de anderen die er last van hebben!

Login of registreer om te reageren