Astma exacerbatie

17-08-2019 om 21:00 uur

Hallo,

Ik heb sinds woensdag last van exacerbatie. Ik ben benauwd, heb een reutelende ademhaling, soms ook wat piepende ademhaling, hoest regelmatig.
Ik heb mijn puffers opgehoogd, maar er is nog geen verbetering. Het gaat juist achteruit.

Ik gebruikte:
2x per dag 1 puf ipratropiumbromide
2x per dag 2 pufjes salmeterol/fluticasonpropionaat
Ventolin en de ipratropiumbromide gebruikte ik vaker als het nodig was, maar dat was niet vaak.

Ik gebruik nu:
2x per dag 1 puf ipratropiumbromide
3x per dag 2 pufjes salmeterol/fluticasonpropionaat
6 tot 8x per dag ventolin

Dit geeft dus nog geen verbetering, en ik word erg beroerd van zo veel ventolin..

Hebben mensen hier ervaring mee dat het alleen maar erger wordt in plaats van beter? Als ik 30 meter loop ga ik al naar adem happen, als ik lig word ik alleen maar nog benauwder, heb regelmatig dat ik gewoon niet kan praten door de benauwdheid.

Ik ga bijna op vakantie, en hoop dan toch wel opgeknapt te zijn. Hebben jullie tips waar ik goed aan doe om te doen?

Ik heb nog geen contact met de huisarts gehad, maar ga dit maandag doen als het dan nog zo is.

Ik hoop hier wat wijzer te worden aangezien ik zelf even niet zo goed weet wat nu verstandig is...

Login of registreer om te reageren
17-08-2019 om 21:40 uur

Ik zou zeggen: naar de dokter en evt de hap als t slechter gaat!

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 06:26 uur

Maandag huisarts, en als het dit weekend erger wordt naar de hap.
sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 07:43 uur

Ben het met bovenstaande adviezen eens!

En voor nu luisteren naar je lichaam en niet overvragen. Ik zit momenteel ook in een exacerbatie en doe en kan heel weinig, zodra ik iets meer doe word ik nog benauwder. Dus doe alles heel rustig aan en neem veel pauzes en het is heel vervelend ik weet het:( beterschap en hopelijk ben je er snel vanaf!

Login of registreer om te reageren
18-08-2019 om 20:22 uur

Ik heb morgenochtend een afspraak bij de huisarts. Blijft vervelend om zo weinig te kunnen, en zo snel moe te zijn.. Hoop dat de huisarts wat kan zodat ik enigzins opgeknapt op vakantie kan gaan.

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 15:08 uur

@xSascha, hoe is het gegaan bij de huisarts?

Login of registreer om te reageren
19-08-2019 om 15:51 uur

Ik heb een prednison kuur gehad voor 10 dagen, en moest bloed prikken om te kijken naar mijn ontstekingswaardes. Ik moet morgen bellen voor de uitslag. Zijn de ontstekingswaardes te hoog dan krijg ik ook antibiotica. Vorig jaar heb ik ook een flinke achteruitgang gehad en toen heb ik een prednison kuur gehad van 15 dagen. Ik had onwijs last van de bijwerkingen maar voor de benauwdheid hielp het amper.. hoop dus dat het nu meer effect heeft. Huisarts gaf aan geen andere keuze te hebben aangezien ik ruim de dubbele dosis ventolin nodig heb als wat ik eigenlijk mag, en ik ga steeds meer achteruit.

Login of registreer om te reageren
20-08-2019 om 14:11 uur

als je vindt dat je steeds verder achteruit gaat is het misschien tijd voor een longarts. er bestaan nog veel meer medicatie, ik zou het even met je huisarts overleggen.

Login of registreer om te reageren