Even voorstellen Celina

11-08-2019 om 18:57 uur

Ik kijk al een paar dagen mee op dit forum en zal me eerst maar eens voorstellen.

Ik ben 72 jaar.
Tussen mijn 5e en 13e jaar heb ik astmatische bronchitis aanvallen gehad. Daarna er overheen gegroeit denk ik.

In de buurt van mijn 25e kreeg ik het ineens af en toe benauwd en ben doorgestuurd naar een longarts. Deze heeft toen een longfunctietest laten doen die er, denk ik, op gericht was erachter te komen of ik van bepaalde stoffen het benauwd kreeg. Volgens mij niet echt erachter gekomen wat de oorzaak ervoor was. Wel sinds die tijd Flixotide discus 500 Mcg, Spiriva inhalator 18 mcg en Ventolin 200 mcg gekregen. Hoefde niet meer terug bij de longarts, en bestelde de medicijnen gewoon bij de h.a.

In de jaren tussen mijn 25ste en 62 jaar misschien 5 keer soort van benauwdheidsaanvalletjes gehad die opgelost werden met wat extra ventolin.

Verleden jaar had ik het tegen de avonds af en toe wat benauwder zeker in de periode met dat hete weer.

Afgelopen Donderdag 8 augustus smorgens wakker geworden met hoesten en vrijdags neusverkoudheid erbij. ‘snachts benauwd en tot zondag veel op bed gelegen. Maandags wel boodschappen gedaan maar dat koste me toch wel meer moeite dan normaal.
Dinsdag naar huisarts die constateerde dat mijn zuurstofgehalte van mijn bloed niet goed was en na contact met het ziekenhuis moest ik me melden bij de 1e hulp.

Zuurstof gehalte bleek veroorzaakt te zijn door een tekort aan kalium (wat weer kon komen door een tablet tegen de bloeddruk of dat ik 4 dagen praktisch niets gegeten had.

Ik bleef het wel benauwd houden en tja COPD/Astma ?
Ik heb vanaf mijn 18 gerookt tot verleden week dinsdag dus alles kan.

Na 2 dagen weer naar huis met andere medicijnen.
Voorlopig Duaklir Genuair 340/12 mcg en Budesonide aer 200 mcg 2 keer daags en Salbutamol Aurobindo inhalator 100 mcg
Voorlopig de komende weken rustig aan doen. Over 6 weken een longfunctie test en dan hoor ik in welke mate ik COPD heb.

Ik ben in ieder geval op het forum al veel dingen tegen gekomen waarvan ik dacht huhhhh bekende dingen :)

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 08:09 uur

Welkom hier Celina, nu is het afwachten wat er uit de test komt, copd is al bevestigd? Het is al heel knap dat je nu gestopt bent met roken, dat helpt altijd.
Dat kaliumtekort had ik ook laatst door mijn bloeddrukpillen, ook voorlopig mee gestopt, ik wist alleen niet dat je zuurstofgehalte daar ook door veranderd, heb ik ook weer wat geleerd :)
Veel leesplezier hier en je kunt van alles vragen, sterkte en groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 08:54 uur

Dank je wel Jolien. En ja in zoverre bevestigd dat de l.a. het wel over copd heeft. Ik heb het toendertijd wel eens benauwd gehad, maar nog nooit zoals nu dat ik moet uitkijken om niet te snel alles te doen om het niet benauwd te krijgen. Ik wacht wel af. Zijn mensen hier jonger en erger er aan toe als ik als ik het zo lees.

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 09:28 uur

Ja dat klopt, er zijn er die het erger hebben maar dat maakt niet dat het voor jou minder erg is, alle benauwdheid is erg.
Vooral wanneer het lange tijd redelijk goed is gegaan is dit toch een flinke domper.
Het is nu even afwachten wat er uitkomt, ook of je zuurstofgehalte nu goed blijft enz.
Ik heb ook copd fase 4 en gebruik zuurstof , nu ongeveer een jaar, was een hele stap maar ben blij dat het er is hihi.
Sterkte en vooral het aanleren om het rustiger te doen is lastig en de acceptatie.

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 13:12 uur

Welkom Celina,

Ook ik heb copd4.

Jee, weer wat geleerd. Ik slik ook bloeddrukverlagers. Zal ook eens een paar dagen stoppen. Moet het sowieso al, want degene die ik slik is voorlopig niet verkrijgbaar. En de vervanger daarvan kan ik weer niet tegen.

Goed dat je gestopt ben met roken. Ik ben nu bijna 2 jaar geleden gestopt (zei ik trots) hahaha Je hebt weleens momenten, maar hou vol.

Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 16:02 uur

Ik heb nu COPD3 en ben dik 5 jaar geleden gestopt met roken en gaan dampen.
Stoppen was een makkie.
Best decision ever!

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 16:49 uur

Goudvisje en Anna50 - heftig hoor COPD 4. Sterkte ermee.
k ben wel benieuwd over 5 weken wat mijn uitslag zal zijn.
Oh de tabletten waar ik mee moest stoppen voorlopig is Chloortalidon 12,5 mg. Als ik de l.a spreek eens vragen hoe dat zo kon komen, ben dat vergeten bij onslag in zh.

Balling -- Ik had al van jou gelezen over het dampen. Op zich is het me tot nu toe, na 54 jaar gerookt te hebben, meegevallen om in en keer te stoppen, zonder pleisters. Ik wil in ieder geval nooit meer gaan roken, dus dampen is voor mij dan de enige oplossing als ik toch af en toe het gevoel van soort roken wil hebben. Maar ik zie nog wel.

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 17:34 uur

@Celina
Aan u is de keuze. Dampen kan een volwaardig en veel minder schadelijk (95%) alternatief zijn voor roken
Dampen kan een manier zijn om de ergste afkickverschijnselen te verminderen en kan ook een manier zijn om bij het roken weg te blijven.
Ieder mens is anders en ieder mens reageert weer anders op het stopproces.

Wel is het zo dat de slagingskans met of zonder reguliere middelen, bedroevend laag is (+/- 10%).
Bij dampen ligt dat aanzienlijk hoger.
http://www.stoprokenvandaag.nl/onderzoek-en-wetenschap/nieuw-rapport-ni…

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 17:47 uur

@celina,t is al knap dat je nu al een week eraf bent, mag je trots op zijn, of je nu met of zonder een hulpmiddel stopt, alles is beter dan roken.

Ik had hydrochloorthiazide ivm hoge bloeddruk en kalium tekort hier door.
@Anna50 de meeste bloeddruk pillen zijn vochtafdrijvend dan plas je soms teveel kalium uit maar nooit zomaar stoppen ermee, zou 't in overleg doen met je huisarts, te veel vocht is slecht voor 't hart nl
Zul je vast wel weten maar dacht zeg 't toch ff :)

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 18:15 uur

@Balling Dank je. Ik ga dat morgen eens op mijn gemak lezen.

@ Jolien. Tot zover ben ik best wel een beetje trots :)

Login of registreer om te reageren
12-08-2019 om 21:19 uur

Zeker moet je daar trots op zijn @Celina, elke dag is er 1 en voordat je t weet ben je een jaar verder, roken voegt niks toe en neemt wel je gezondheid van je af.
Ben zelf ook een ex roker en weet dat t soms lastig is.

Login of registreer om te reageren