Chronische Pijn onder schouderblad, op plaats waar longontsteking zat - 5 jaar na genezing

04-08-2019 om 13:53 uur

Dag,

In 2012 heb ik een forse longontsteking doorgemaakt (plm 6 maanden). Dubbelzijdig, echter het begon links en dat breidde zich daar uit. Na 5 maanden allerlei mogelijke oorzaken uitsluiten is er uiteindelijk behandeld met prednison. Ook dat duurde wel 2 maanden totdat dit echt verbeterde.

Nu heb ik vanaf 2017 pijn onder mijn linker schouderblad. Na allerlei acties als fysio, dry needling etc etc kwam ik bij de Orthopeed. Hij liet mij de foto's zien van de longontsteking en wil de longarts vragen of deze chronische pijn van die ontsteking kan zijn. Bijv. littekenweefsel op die plaats die nu pijnklachten geeft.

Is dit iets wat bekend is als nasleep en latere klacht na een longontsteking?

Ik ga sws wel hiervoor terug naar de behandelend longarts van destijds.

Echter ik ben geinteresseerd of dit bij jullie bekend is. En zoja, wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn?

Hartelijke groet,
Jos

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-08-2019 om 17:13 uur

Beste Jos

Na een forse longontsteking kan het soms gebeuren dat dit chronische pijn geeft. Meestal is de longonsteking in de buurt van het longvlies geweest en heeft het daar littekenweefsel veroorzaakt met verklevingen. Dit is dan nog te zien als je en nu een thoraxfoto of CTthorax van zou maken. Er is niet een oplossing voor. Soms kan je de klachten verlichten met oefeningen van de fysiotherapie. Een verwijzing naar de pijnpoli kan soms ook helpen. Een lokaal pijnblok via een injectie kan soms helpen. Veel sterkte, hopelijk is er wat aan te doen dat verbetering geeft.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren