Moet ik naar een longarts?

24-07-2019 om 10:00 uur

Goedemorgen,

Vorig jaar heeft mijn huisarts bij mij de diagnose chronische bronchitis vastgesteld. Dit nadat ik meerdere keren achter elkaar bronchitis kreeg. Ook heb ik een astmatest gehad, de uitslag hiervan was negatief.

Ik vraag me af of ik mij door een longarts moet laten onderzoeken. Ik ben nu 29 jaar en heb nooit gerookt. De afgelopen paar maanden heb ik weinig last gehad, maar inmiddels voel ik het weer opkomen. Mijn klachten omvatten een drukkend gevoel/pijn op de borst, slijmvorming achter in de keel (ook in de periode dat het beter ging), benauwdheid na/tijdens het sporten en een pijnlijke keel. Ik ben nu weer begonnen met het gebruik van flixotide.

Ik hoor graag wat u mij adviseert. Alvast bedankt voor uw reactie.

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 10:09 uur

Hoi Rosanne01. In principe hoef je met stabiele astma niet meteen naar de longarts hoor. Ik heb zo'n zelfde vorm - meer bronchitisachtig dus - en de huisarts kon dit prima begeleiden. Elk half jaar of jaar een l.f. test is dan wel nuttig.
Ik denk dat het niet goed is om te stoppen met de Flixo! Je kunt dit beter continu blijven puffen, ook in stabiele periodes, want het voorkomt terugval. Flixo werkt nl niet meteen, dat duurt een paar weken. Heb je ook Ventolin (Salbutamol) gekregen? Die kun je dan puffen als het echt pruttelt en zaagt. Dan merk je vaak dat je slijm later beter weg kunt hoesten.

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 10:11 uur

Goedemiddag Rosanne,

Ik ben zelf een astma patient en ben zodoende geen ervarings deskundige op het gebied van COPD.
Maar als ik uw verhaal zo lees zou ik mij zeker laten onderzoeken door een longarts.
Als de diagnose correct is heeft u te maken met een progressieve longziekte waar in een vroeg stadium wellicht nog veel winst te behalen is....zeker gezien het feit dat u een rookvrije geschiedenis hebt.

veel succes

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 12:03 uur
Reactie op mensch

Goedemiddag Rosanne,

Ik ben zelf een astma patient en ben zodoende geen ervarings deskundige op het gebied van COPD.
Maar als ik uw verhaal zo lees zou ik mij zeker laten onderzoeken door een longarts.
Als de diagnose correct is heeft u te maken met een progressieve longziekte waar in een vroeg stadium wellicht nog veel winst te behalen is....zeker gezien het feit dat u een rookvrije geschiedenis hebt.

veel succes

Er is een protocol voor dooverwijzing. Als na een aantal blaastesten blijkt dat Rosanne achteruit in l.f. kan ze doorgestuurd worden voor verder onderzoek. Nu heeft dat nog weinig zin, ook gezien haar leeftijd.

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 16:03 uur

mensch "gewoon" bronchitis is niet progressief hoor. Niet zomaar mensen bang maken, dat lijkt me niet handig!

Login of registreer om te reageren
24-07-2019 om 16:17 uur

nee hoor, je hoeft niet naar de longarts. een huisarts kan dit prima behandelen.
als je klachten hebt is het goed om flixo te gebruiken, maar nog beter is het om altijd te gebruiken zodat je (bijna) geen klachten meer hebt.
groetjes!

Login of registreer om te reageren
25-07-2019 om 10:29 uur
Reactie op Stefanie

mensch "gewoon" bronchitis is niet progressief hoor. Niet zomaar mensen bang maken, dat lijkt me niet handig!

Excuus, het was zeker niet mn bedoeling mensen bang te maken.
Het zal de opmerking "Chronische Bronchitis" geweest zijn waar de verwarring ontstond..

Login of registreer om te reageren
30-07-2019 om 10:34 uur

Onder chron bronchitis wordt het langdurig ophoesten van slijm verstaan, tenminste 3 maanden achter elkaar in 2 op een volgende jaren. Dit is nooit normaal en past niet bij gewoon astma.
Er moet dus aanvullend onderzoek plaats vinden.

Login of registreer om te reageren