Nieuw hier

22-07-2019 om 11:36 uur

Eindelijk toch maar gedaan mij hier aanmelden dat was stap 1
Nu mijn longen steeds slechter worden ga je toch opzoek naar advies en tips van lotgenoten
Sport alweer een jaar 2xpw maar veel helpt het niet. Sinds ik gestopt ben met roken dat het veel slechter met mij gaat dan voorheen soms denk ik ... nee dat doe ik niet ga niet meer roken maar hoop wel dat er vooruitgang in zit

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 12:24 uur

Als je rookt, staat het afweermechanisme op "red alert". Als je stopt met roken, zal ook het afweermechanisme terugschalen en zo allerlei "verborgen gebreken" die het roken maskeerde de gelegenheid geven boven te komen drijven. Gebitsproblemen zijn bv. berucht.
Longaandoeningen zijn altijd het gevolg van opgelopen beschadigingen en die beschadigingen herstellen zich nooit meer. Zo is COPD (verzamelnaam voor allerlei longaandoeningen) een zg. progressieve ziekte.
Dat betekend dat het met de jaren alleen maar slechter kan worden.
Je kunt echter je uiterste best doen om die achteruitgang langzamer te laten verlopen.
Stoppen met roken is er daar 1 van evenals regelmatig bewegen (sporten).

Jouw klachten zijn vrij normaal en bekend maar zullen waarschijnlijk een gevolg zijn van het stoppen met roken. Zo mis je de antibiotica, luchtwegverwijders en MAO-remmers (antidepressiva) in de tabak.
Deze stoffen zijn er voor verantwoordelijk dat je verslaafd blijft en "beter" gaat voelen als je rookt. Het lichaam moet, nu er geen giftige stoffen meer binnen komen, een nieuwe balans vinden.
Dat kost tijd en energie, soms veel energie.
Uiteindelijk ga je je, relatief gezien, beter voelen.
Succes!

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 16:13 uur

Yep! @Stefanie

MAOI-antidepressiva: Wat zijn MAO-remmers? En wat doen ze in tabaksrook?
Wetenschappers hebben het antidepressiva, de monoamine oxidase remmers (MAOI of MAO remmers), ontwikkeld. Deze drugs beinvloeden neurotransmitters serotonine, norepinefrine en dopamine.

Versterkend effect van MAOI’s op nicotine
Naast nicotine bevatten sigaretten andere stoffen die de nicotine-afgifte van de rook verhogen. Monoamine oxidase remmers (MAOI’s) gecombineerd met nicotine geeft een versterkend effect in de hersenen. Dit heeft als effect dat mensen meer en vaker nicotine willen.

Lees verder:
http://www.stoprokenvandaag.nl/tabak-roken-en-tabaksindustrie/maoi-anti…

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 18:05 uur

Dag. Ik weet sinds een jaar dat ik astma heb. Na wat getoeter in het lab de geruststellende mededeling dar het astma is. Gelukkig geen copd. Tot zover de geruststelling.
Ik ben een 65-jarige man, oud-roker, intensief gesport en toen eigenlijk al inspanningsastma.

Moeilijk is het om de dagelijkse hoeveelheid foster te inhaleren. In het begin ook Alvesco en sinds de voorjaars pollen ook desloratadine.

Zal me vast nog eel eens roeren

Login of registreer om te reageren
23-07-2019 om 08:58 uur
Reactie op paulgzn

Moeilijk is het om de dagelijkse hoeveelheid foster te inhaleren. In het begin ook Alvesco en sinds de voorjaars pollen ook desloratadine.

Zal me vast nog eel eens roeren

Gebruik je een voorzetkamer? Ik vraag dit omdat je zegt dat je het moeilijk vindt om te inhaleren.

Login of registreer om te reageren