Eosinofiele astma

19-07-2019 om 03:47 uur

Hallo,

Gisteren ben ik bij de longarts geweest en zij vertelde mij dat ik eosinofiele astma heb. Nu heb ik op het internet (en hie rop het longforum) proberen op te zoeken wat dat precies is. Echter is er vrij weinig informatie over beschikbaar (omdat het zeldzaam is??) wat ik weet is dat er een verhoogd aantal witte bloedcellen in je lichaam zit en dat in je hele ademhalingsstelsel problemen zijn (internet) kan iemand mij (liefst in 'jip en janneke' taal) uitleggen was eosinofiele astma inhoudt en wat dit betekent?
Ik heb er niet aan gedacht om dit aan de longarts te vragen. Ik dacht namelijk dat er wel genoeg informatie op het internet te vinden zou zijn.

Groetjes wiki

Login of registreer om te reageren
19-07-2019 om 07:14 uur

Geen idee of ik het exact uit kan leggen, maar ga een poging doen tot met wat ik er vanaf weet.

Allereerst heb je veel verschillende soorten astma en wordt het allemaal onder verdeeld: allergisch en niet- allergisch, eosinofiel en niet- eosinofiel en dan heb je zelfs nog neutrofiel astma maar dat komt niet zo vaak voor.
Als voorbeeld heb ik: niet-allergisch, niet-eosinofiel astma.
En dan heb je nog gradaties verdeeld in licht, mild en ernstig op basis van hoe je hebt gereageerd op de histamine provocatietest. Dit zegt vaak iets over de hoeveelheid klachten die je hebt en hoe heftig je astma reageert op prikkels.

Je witte bloedcellen (leukocyten) kan je onderverdelen in eosinofiele granulocyten, neutrofiele granulocyten, basofiele granulocyten, lymfocyten en monocyten.
Bij eosinofiel astma zijn de eosinofiele granulocyten verhoogd en zorgen voor de ontstekingsreactie. Mij is verteld dat dit juist vaak zo is bij mensen met astma, dus niet dat eosinofiel astma zeldzaam is.

Eosinofiele granulocyten reageren heel goed op prednison, dus indien de astma met de puffers niet onder controle te krijgen is kan onder andere prednison worden gebruikt en natuurlijk bij exacerbaties. Ook zijn er zogenaamde biologicals beschikbaar om eosinofiel astma soort van in toom te houden. Deze worden alleen ingezet bij ernstig astma met verhoogde eosinofielen en er is er een beschikbaar voor allergisch astma.

Hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd en dat het een beetje duidelijker is. Heb even snel mijn biologie weer op moeten trommelen:p wellicht zijn er nog aanvullingen of verbeteringen van anderen:)

Login of registreer om te reageren