Tips longmedicatie

17-07-2019 om 21:18 uur

Goedenavond, ik ben een vrouw van 46 jaar en heb al jaren last van ACOS. Tevens heb ik schildklierkanker, hypogammaglobunaemie, RA, en last van extrasystolen. Ik gebruik thyrax en bisoprolol en oxycodon langwerkend. Ik heb veel longmedicatie gebruikt. Sinds vorig jaar ben ik daarmee gestopt omdat ik niet meer weet wat waardoor komt en omdat ik op de seh terecht ben gekomen vanwege hartritmestoornissen. Heb vorige maand een longfunctie gehad en mijn longcapaciteit is in een rap tempo met 20% afgenomen. De la adviseerde om weer met een luchtwegverwijderaar te beginnen. Ik gebruik nu atrovent (vernevel) en ventolin. Ik heb meer longmedicatie nodig maar mijn hart raakt er van ontregeld. Heb nu een longontsteking te pakken en slik azitromyzine. Ik heb voorheen striverdi, atrovent, alvesco en nubusal en prednison gebruikt. Mijn hart deed het hier niet goed op. Is er een longmedicatie die geen invloed heeft op je hartslag. Zowel een luchtwegverwijderaar als een ontstekingsremmer? Ik heb al eens 2 jaar dexamethason geslikt en ook een onderhoudsdosering azitromyzine ik krijg mijn longen niet rustig. Volgens de la komt het ook omdat ik geen schildklier meer heb en mijn hormoonhuishouding ontregeld is, volgens de endocrinoloog heeft het er niets mee te maken. Ik ben nu al maanden erg kortademig, ik pruttel, hoest groen slijm op en als ik lig heb ik het gevoel alsof mijn longen vol lopen, ik zit half in bed. Ik ben zo uitgeput van alles. Ik gebruik een flutter, ik wandel zoveel mogelijk (ondanks de vermoeidheid). Heeft er iemand tips iig wat betreft de bijwerking:hartritmestoornis in combinatie met longmedicatie en tips om mijn longen weer iets op de rit te krijgen. Ik heb een geweldige longarts maar is hij met vakantie en ook erg druk. En mijn huisarts, die vind het lastig. Alle tips zijn welkom!!
Groeten,
A.

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 08:10 uur

Beste A,

Er speelt heel wat naast elkaar in jouw geval. We kunnen ons voorstellen dat dit je uitput. Je vraagt om tips van een deskundige op het Longforum. We hebben het voorgelegd, maar helaas is het voor een longarts op het forum in jouw geval lastig om dit te doen. Zij kunnen niet beoordelen wat er precies speelt. Je eigen longarts en de endocrinoloog kunnen dit wel. We adviseren je een afspraak te maken met je eigen longarts als die terug is van vakantie en met hem/haar de mogelijkheden te bespreken. Heel veel sterkte.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 12:11 uur

Beste Eloy,
Wat naar om zoveel klachten naast elkaar te hebben. Lastige combi ook. Ik zie dat je Zithro slikt en dat is een fantastisch middel om de longen rustig te krijgen. Maar wees er wel bedacht op dat je helaas hier ook hartritmestoornissen van kunt krijgen. Ik kreeg ze na ruim 2 jaar en was er niet op bedacht dat dit nog van de Zithro kon zijn. Ik moest er helaas om die reden mee stoppen. Ook anderen hier op het forum meldden dit. Ik weet het niet meer zeker maar ik dacht dat het @Emsepems was (?) Het kan ook nog per merk verschillen heb ik begrepen. Verder kan ik je geen advies geven w.b. de luchtwegverwijder (niet verwijderaar :P) Airomir al eens geprobeerd? Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 12:22 uur

ik slik idd azithromyzine en ben toen ik al een paar maand aztithro slikte preventief gecontroleerd op hartproblemen, gelukkig was er niks aan de hand en mocht ik doorslikken.

trouwens, ik slik zythromax. azithro maakt mij benauwd. Het is beide hetzelfde medicijn, ze hebben andere hulpstoffen (en de hulpstoffen maakt mij benauwd)

Login of registreer om te reageren
22-07-2019 om 14:36 uur
Reactie op emsepems

ik slik idd azithromyzine en ben toen ik al een paar maand aztithro slikte preventief gecontroleerd op hartproblemen, gelukkig was er niks aan de hand en mocht ik doorslikken.

trouwens, ik slik zythromax. azithro maakt mij benauwd. Het is beide hetzelfde medicijn, ze hebben andere hulpstoffen (en de hulpstoffen maakt mij benauwd)

Ja zie je wel, ik wist me zoiets nog vaag te herinneren. Maar bij mij ging mijn hart onregelmatig en snel kloppen zodra ik me iets inspande en dat voelt heel akelig en onzeker.

Login of registreer om te reageren
23-07-2019 om 06:57 uur

Goedemorgen,

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga dit zeker meenemen en bespreken met de longarts en endocrinoloog! De azitro heeft op dit moment mijn longen iets rustiger gekregen maar ben bijna door mijn kuur heen ben benieuwd wat ze dan weer gaan doen! Het is lastig! Er lopen ook zoveel dingen door elkaar heen, ik weet daarvan en merk de bijwerkingen. De artsen kijken helaas naar hun stukje en niet overkoepelend. Dat is een strijd die je er nog naast hebt. Maar je kent je lijf het beste. Nogmaals dank jullie wel!!
Groeten,
A

Login of registreer om te reageren