Hoesten, verergering astma?

Hallo,

De laatste weken ben ik benauwder geworden. Zelf dacht ik dat het door het warme weer kwam. Ik ben een paar weken geleden naar de huisarts geweest. De huisarts wilde bij mij een test d.m.v. bewegen laten afnemen om te kijken of mijn zuurstof daalt tijdens inspanning en hoe mijn conditie is. Dit heb ik bij de fysio laten doen. De uitslagen van de test waren goed.
Sinds ongeveer 2 weken ben ik meer aan het hoesten (droge hoest). Afgelopen vrijdag ben ik naar de spoedeisende hulp geweest omdat ik moeilijk kon ademhalen/benauwd was en heel veel/heel erg (extreem) aan het hoesten was. Bij de spoedeisende hulp hebben ze niets kunnen vinden. Zuurstof is goed en mijn longen klonken ook schoon. Ik kreeg codeïne tabletten mee om het hoesten te onderdrukken. Verder zijn mijn pufjes (foster en salbutamol) verhoogd naar de maximale dosering.Dit weekend heb ik heel erg veel moeten hoesten. Voor mijn gevoel werd het hoesten minder na het nemen van de pufjes. Echter blijft het nog wel. Benauwdheid heb ik alleen als ik niet gepuft heb (zoals 's nachts). Inmiddels heb ik geen stem meer en slaap ik heel erg slecht door het hoesten. Mijn hoest is droog, maar het is ondertussen piepend geworden (alsof ik een vogel ingeslikt heb). Verder kost alles mij heel veel energie. Overdag piept mijn ademhaling niet ('s nachts heel af en toe) en ben ik bijna niet benauwd. Elke keer als ik bij de huisarts kom, klinken mijn longen heel schoon, terwijl ik mij echt heel benauwd en slecht kan voelen. Ook is mijn zuurstof vrijwel altijd goed.
Herkent iemand dit? Of heeft iemand een idee wat het kan zijn? Is het verslechtering van mijn astma of heeft het met iets anders te maken (jullie zijn geen artsen, maar misschien dat iemand dit herkent).
Als iemand tips heeft tegen het hoesten, hoor ik het graag!

Wik

Reacties

• NckiieNckiie Gebruiker
    Bij mij betekent hoesten verslechtering van astma of een andere oorzaak, zoals een virusinfectie of in mijn geval nu laryngitis.
    Ik weet van mezelf dat het bij mij heel typerend is en mijn longen kunnen dan ook gewoon schoon klinken. Oh en met een goede saturatie kan je gewoon heel benauwd zijn hoor, dat zegt niks over hoe benauwd je bent.

Bij enorm hoesten neem ik ook codeïne voor de nacht om te kunnen slapen. Verder lig ik al hoger. Tijm in je eten zou kunnen werken, heb daar al meerdere positieve verhalen over gehoord alleen vergeet ik het zelf elke keer te testen. Koud water is lekker voor je keel, omdat je door al dat hoesten ook last van je keel kan krijgen.
    De fysio zei laatst tegen mij: elke keer als je moet hoesten probeer dan te slikken om zo het hoesten te verminderen.

Hopelijk kan je iets met de tips, beterschap!
  • Clementonia01Clementonia01 Gebruiker
    Bedankt voor de tips @Nckiie . Ik drink per uur zo'n 1 liter ranja met ijsblokjes, dit helpt (inderdaad) best goed.
    Ik zag op het internet inderdaad ook dat tijm in bijvoorbeeld je thee kan helpen. Zal ik straks 9asl het lukt) uitproberen.
  • StefanieStefanie Gebruiker
    1 liter per uur? Da's zo'n 16 liter per dag???
    @Stefanie hahha, ik snap je reactie, maar dit is vooral in de avond. (zaterdag en zondagavond heb ik liters ranja met ijsblokjes naar binnen gewerkt) :). Ik haal bij lange na geen 16 liter per dag! Ik denk op dit moment wel zo'n 10 liter vocht. Dit komt vooral omdat water/ranja en thee mij goed helpen tegen pijn door het hoesten.

• StefanieStefanie Gebruiker
    Ow ;;) Nu is 10 liter eigenlijk ook te veel maar als je er goed op doet... is t suikervrije ranja? Zoet/suiker kan ook hoesten en kriebels geven.
  • ThirzaThirza Gebruiker
    En is het een droge hoest, of een kriebelhoest, hoest je slijm op? En zo ja, welke kleur heeft het slijm? Ben je bekend met hooikoorts misschien? Want er zitten nu ontzettend veel pollen in de lucht.
    @Stefanie, het is ranja met minder suiker (niet helemaal suikervrij). Maar bedankt voor de tip. Ik wist niet dat je door suiker ook kon hoesten.

@Thirza het is een combinatie tussen een droge/kriebelhoest. Ondertussen is het ene piepende hoest geworden. Gisteren ben ik door de huisarts met spoed doorverwezen naar de longarts. Daar kon ik gelukkig vandaag al terecht. Naar alle waarschijnlijkheid heb ik een luchtweginfectie. Ik heb nu Spiriva respimat gekregen, omdat ik nauwelijks op prednison reageer en ik meer baat heb bij een extra pufje (naast 4x2 foster en 4x2 salbutamol). De Spiriva heb ik tegen de middag aan gebruikt en ik ben nog lang niet klachtenvrij, mara ik voel mij iets beter. Hoesten en benauwdheid zijn iig minder. Ik weet niet of dat door de spiriva komt... Ik hoop dat ik mijn stem ook snel weer terug krijg...
    @Thirza, ik ben in het verleden geprikt op allergieën, daar is niets uitgekomen. Wel heb ik desloratadine (huisarts dacht vroeger dat ik hooikoorts had). Dat is volgens mij wel tegen bepaalde allergieën. Ik merk wel dat als ik mijn desloratadine niet inneem, ik meteen lasst krijg van verkoudheid en ook benauwder wordt.
  • ThirzaThirza Gebruiker
    Clementonia01 schreef: »
    @Thirza, ik ben in het verleden geprikt op allergieën, daar is niets uitgekomen. Wel heb ik desloratadine (huisarts dacht vroeger dat ik hooikoorts had). Dat is volgens mij wel tegen bepaalde allergieën. Ik merk wel dat als ik mijn desloratadine niet inneem, ik meteen lasst krijg van verkoudheid en ook benauwder wordt.

Aha, er zijn eventueel ook nog andere allergietabletjes he. Maar je hebt geen a.b. gekregen dus? Ik hoop dat je snel opknapt. Sterkte!
  • ElianaEliana Gebruiker
    Zoals al beschreven zou het zeker een allergietje kunnen zijn. Maar hoe is het gevoel in je maag? Heb je last van reflex in de nacht? Als ik ook weer eens een droog hoestje heb en benauwd ben EN schone longen heb is de oorzaak vaak dat mijn maag van streek is. Dit is ook een mogelijke oorzaak waardoor je gaat hyperventileren waar je het ook heel benauwd van krijgt en van gaat hoesten. De testen zijn dan vaak goed en je longen schoon. Hopelijk kan je hier iets mee, sterkte!
  • Patrick79Patrick79 Gebruiker
    Ik heb dezelfde klachten. Het hoesten begint zodra ik op bed ga. Alleen is het bij mij alleen in de hooikoorts tijd (mei tm sept). Bij mij is het dan de combinatie van pollen
    en Astma. Allergietest helpt je misschien verder.
    Hallo.
    Bedankt voor jullie antwoorden/reacties.
    Ik heb geen last van mijn maag. En op dit moment gaat het weer stukken beter (met een flinke hoeveelheid pufjes). Morgen ga ik weer een paar uurtjes proberen te werken. Morgen moet ik ook naar de longarts. Ik zal dan even vragen voor een eventuele allergietest.
Log in of Registreer om te reageren.