Lage saturatie, verhoogde co2

06-07-2019 om 10:20 uur

Na twee ziekenhuisopnames in mei en juni vanwege COPD exacerbatie en daarna een virusinfectie, was ik weer aardig op weg met mijn herstel en het opbouwen van mijn conditie bij fysiotherapie. B.t.w., ik zit met 26% longcapaciteit in Gold 4. Ik kon weer zo’n 400 meter lopen, met rollator en de saturatie bleef mooi op 90-94.
Twee weken terug met het warme weer leek dat alles weer weg, 5 meter naar de wc was al weer teveel. Maar nu het warme weer weg is, blijft ook mijn conditie weg. Ik heb elke dag lage saturaties, in rust 85-88, soms even langzaam stijgend naar 90, maar niet blijvend. Bij lichte inspanning zakt het soms tot 80/81. Ik ben veel benauwd.
Mijn LA wil nog niet zuurstof voor mij, omdat ik bij de bloedgascontroles telkens een wat te hoge co2 waarde had. In mei/ juni 3 metingen: 6,4; 7,8; 6,9.
Ze heeft me nu aangemeld voor een Bipap traject bij het CTB van het UMCG in Groningen.
Waar kunnen die lage saturaties vandaan komen, terwijl het eerst wel goed ging? En kan ik inderdaad geen zuurstofondersteuning krijgen bij deze waardes?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-07-2019 om 12:16 uur

Jammer dat het ineens zoveel minder gaat.
Bij ernstig COPD hoeft er maar iets te gebeuren en het zuurstofgehalte daalt. Bij ernstig COPD zijn de marges nu eenmaal heel klein.
Het klopt dat longartsen voorzichtig zijn met het voorschrijven van zuurstof bij patiënten die een te hoog CO2-gehalte in het bloed hebben. Dat kan immers verder stijgen als je zuurstof toedient, en dan dreigt verzuring. Soms valt het mee, en kun je wel zuurstof geven zonder dat het CO2 teveel stijgt. Dat kan het proberen waard zijn. Je moet dan wel de bloedgassen controleren om te beoordelen of het zuurstofgehalte voldoende stijgt en of er geen CO2-stapeling ontstaat.
Een te hoog CO2 kan bij stabiele COPD aanleiding zijn om te starten met niet-invasieve ademhalingsondersteuning met bi-level positive airway pressure, afgekort BIPAP. Dat deden we al langer bij een exacerbatie, om intuberen en opname op de ICU te voorkomen. Het gebeurt nu ook steeds vaker bij patiënten in een stabiele fase. Soms is dat alleen voor 's nachts, soms ook voor kortere tijd overdag, of bijvoorbeeld bij revalidatie. Het CTB in Groningen is één van de 4 erkende centra voor thuisbeademing in Nederland.

Login of registreer om te reageren