Saturatiedips

03-07-2019 om 15:03 uur

Het gaat al een tijd niet goed met mij. Ik heb sinds maart 4 keer met een exacerbatie in het ziekenhuis gelegen.
Wat steeds opvalt, is dat mijn saturatie nogal schommelt. Hij vliegt echt alle kanten op; van 88 naar 96 naar 81 enz. Dit lijkt de hele dag zo te gaan. Als ik extra zuurstof heb voel ik me aanzienlijk beter, maar de saturatie blijft schommelen waardoor de arts zegt dat het niet terug te zien is. Na een paar dagen zuurstof lijkt de saturatie wel stabiel te worden. Andere arts zegt saturatie helemaal los te laten.

Gisteren de nacht weer op de SEH doorgebracht. Daar was de saturatie steeds tussen de 81 en 84. Later werd hij weer stabieler (96/97) en dus naar huis. Vandaag weer niet lekker en idd 83.

Is dit normaal bij astma? Ik wil het gerust loslaten maar ik ben niet lekker als hij zo laag is. Ik ben ontzettend moe de hele dag. Kan eigenlijk niets op het moment. Zijn er meer mensen bij wie de saturatie binnen 1 minuut zo schommelt? En dat dan de hele dag blijft doen?

Ik ben doorverwezen naar Davos maar de verzekering heeft de aanvraag afgekeurd.

Login of registreer om te reageren
03-07-2019 om 18:53 uur

Hoi
Wat een akelige situatie voor je! Vooral omdat de verzekering Davos heeft afgewezen....daar word je niet vrolijk van en hopelijk komt t toch nog goed
Maar ondertussen zit je wel met forse problemen.

Laag in de saturatie zitten hoort op zich niet bij astma maar kan wel als de luchtpijpjes zo dicht zitten dat de zuurstoftransport niet goed verloopt. Maar 81-83 is wel erg laag. Vind t raar dat ze daar in t zkh niets van vinden en je als hij beter is weer laten gaan.

T kan ook om meetfouten gaan. Want echt enorm geschommel, binnen de minuut als ik je goed begrijp, is ook niet normaal. Mag een procentje op en neer gaan of 2 maar niet tussen de 81 en 96 heen en weer schieten.

Neem aan dat er ook wel bloedgas wordt geprikt? De pO2 die daaruit komt is een betrouwbare waarde, veel meer dan de pulsoximeter.
Als je pO2 echt te laag is, zullen ze daar in t zkh wat aan doen, maar t kan ook zijn dat die niet te krap is of gewoon binnen de marge. Dat weet ik natuurlijk niet.

Klachten van moeheid passen wel bij lage saturatie en opknappen met O2 ook, dat isi ook mijn ervaring.

T lijkt me dus zinvol om na te vragen hoe je bloedgassen zijn...
Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
03-07-2019 om 19:18 uur

Dank voor je uitvoerige antwoord, Edelweiss!
Ik heb de uitslagen van alle metingen hier omdat ik kan inloggen. De arts zei dat ik maandag op 100% zat. Volgens de uitslag was dit 93%. Klopt ook beter bij mijn gevoel en bij de dips tot 81. Raar dat ze dan zegt dat het 100 is...

Ik heb ook even gekeken naar de afgelopen keren, dus wanneer ik wel werd opgenomen en aan de zuurstof ging. Soms 92, soms 94 en zelfs 95.
Mijn grenswaarde is gesteld op 92%, daar onder ga ik aan de zuurstof. Hoewel dit bij de laatste opname 94% was. Kortom, het is net wie er dienst heeft wat het beleid wordt.

Ik snap dat bloedgas het meest nauwkeurig is qua meting, maar als ik aan de monitor lig zegt dit toch wel iets neem ik aan? Anders hoeven we dat niet meer te doen :-)

Login of registreer om te reageren
03-07-2019 om 19:43 uur

Het zegt natuurlijk wel iets maar als het aan de monitor binnen minuten zoveel scheelt, moet je rekening houden met een meetfout. Heb je koude handen bijvoorbeeld, slechte doorbloeding, nagellak?

Login of registreer om te reageren
03-07-2019 om 19:47 uur

Ik denk idd dat die waardes beter passen, bij een sat onder de 92 of 94 aan de zuurstof is wel normaal. En beetje schommelen mag gewoon maar naar 81 zakken is te gek, maar klopt dan waarschijnlijk gewoon qua meting niet.

Natuurlijk zegt saturatiemeter wel iets, maar ik bedoelde het met het oog op je afwijkend lage waarden. Dat zou dan de bloedgas moeten uitwijzen dat dat écht klopt, maar blijkbaar niet.
Gelukkig maar.

Ja zuurstofbeleid wisselt soms wel ja per arts of per keer, maar met waarden boven de 90 komt t er niet op aan of ze 92 of 94 hanteren. T zou t mooiste zijn als je t “in eigen beheer” krijgt en kan nemen als je t denkt nodig te hebben en weer af kan doen als t genoeg voelt voor je. Zo werkt t bij mij, maar ik heb ook zuurstof thuis, dus in t zkh doen ze niet zo moeilijk, hooguit dat ze vinden dat ie hoger moet óf wel echt in als ik denk dat t wel zonder kan haha.

Login of registreer om te reageren
03-07-2019 om 19:49 uur
Reactie op Daantje

Het zegt natuurlijk wel iets maar als het aan de monitor binnen minuten zoveel scheelt, moet je rekening houden met een meetfout. Heb je koude handen bijvoorbeeld, slechte doorbloeding, nagellak?

Die doorbloeding is dan misschien een verklaring, ik weet het echt niet. Maar het is altijd en overal, bij iedere meting. Fysio, in het zkh, bij de huisarts, in de ambulance en op de SEH aan de monitor. Daarom verbaast het mij dat er niet verder gekeken wordt.

In Davos kan ook verder gekeken worden naar de vorm van de astma, omdat de longarts het soms ook niet meer zo goed begrijpt. En het is toch echt een hele goede arts.

Login of registreer om te reageren
03-07-2019 om 20:03 uur

Ja echt te hopen dat je toch in Davos terecht kunt!

Ja geen idee wat t dan is. Nouja, maar proberen los te laten zoals je in je eerste berichtje schreef. Maar is makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap k wel.

Sterkte met alles!!

Login of registreer om te reageren
03-07-2019 om 20:09 uur
Reactie op Edelweiss

Ja echt te hopen dat je toch in Davos terecht kunt!

Ja geen idee wat t dan is. Nouja, maar proberen los te laten zoals je in je eerste berichtje schreef. Maar is makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap k wel.

Sterkte met alles!!

Dankjewel voor het meedenken! Ik blijf hopen dat we de aanvraag voor Davos er door krijgen. Ooit moet het lukken!

Login of registreer om te reageren
04-07-2019 om 11:19 uur
Reactie op Edelweiss

Ja zuurstofbeleid wisselt soms wel ja per arts of per keer, maar met waarden boven de 90 komt t er niet op aan of ze 92 of 94 hanteren. T zou t mooiste zijn als je t “in eigen beheer” krijgt en kan nemen als je t denkt nodig te hebben en weer af kan doen als t genoeg voelt voor je. Zo werkt t bij mij, maar ik heb ook zuurstof thuis, dus in t zkh doen ze niet zo moeilijk, hooguit dat ze vinden dat ie hoger moet óf wel echt in als ik denk dat t wel zonder kan haha.

Fysio en thuiszorg pleiten ook voor zuurstof thuis, maar dat gaat niet gebeuren. Vandaag hang ik ook weer de hele dag rond de 87. Ik kan dan gewoon veel minder. Op de bank liggen dus...
Huisarts zegt, en daar geef ik haar gelijk in, dat in de revalidatie geleerd wordt met deze lage saturatie toch te functioneren. Want deze waarde hoort bij mij blijkbaar. Wat ze dan wel weer vreemd vinden bij astma.

Login of registreer om te reageren
04-07-2019 om 12:41 uur

K hoop voor je dat je spoedig kunt gaan revalideren, dat lijkt me echt voor jou t allerbeste op dit moment.
Maar dan moet de verzekering wel meewerken en k hoop van harte dat dat gauw gebeurt!!

Login of registreer om te reageren
06-07-2019 om 10:58 uur

Zou het zinvol zijn om deze vraag voor te leggen aan de deskundigen? En zo ja, moet ik dan een nieuw topic openen of kan dit verplaatst worden?

(Ik voel me zo'n zeur als ik het voorleg, maar merk ook dat ik al weer dagen tussen de 87 en 92 schommel)...

Login of registreer om te reageren