Dieet advies gevraagd

27-06-2019 om 12:47 uur

Beste dietiste,

Mijn bloed is onderzocht en ben aardig gezond.
Ik zal een paar cijfers melden.
Natrium 140 mmol
Kalium 4,5 mmol
Glucose nuchter 5,9
Hb 10,1
Foliumzuur 45 nmol
B12 435 pmol
D 82 nmol

Nu cholesterol is iets te hoog.
6.01 mmol ( te hoog )
HDL 1.40 mmol ( goed )
LDL 3.88 mmol ( te hoog )

Ik eet en leef gezond. Toch zijn deze waarden iets te hoog. Wat kan ik het beste eten om het weer lager te krijgen?

M.v.g. Stefanie.

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 13:18 uur

Hi Stefanie,

Wellicht deed je het al, gezien je bloedwaardes, maar het afwisselen van de volgende producten in je dagelijks dieet helpt je je cholesterol waardes in no time onder controle te krijgen:

Olijfolie, avocado, peulvruchten, vette vis, noten, pure chocolade, volkoren producten (gerst en haver), knoflook en soja.

Fruit en bessen zijn een ook mooie aanvulling op je dieet
Fruit is rijk aan voedingsvezels welke helpen je LDL-waarden te verlagen.
Pectine wat in fruit zoals druiven, appels en aardbeien voorkomt kan het cholesterolgehalte met maximaal 10% verlagen.
Bessen zoals bosbessen, bramen, frambozen, aardbeien en cranberries verlagen het LDL- en verhogen het HDL-cholesterol.

Groenten zoals aubergines, wortelen, aardappelen en okra zijn ook rijk aan pectine.
Groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool bevatten luteïne en andere carotenoïden welke in verbrand worden gebracht met het verlagen van LDL.

Succes

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 13:22 uur

Hoi mensch, dank je! Veel van wat ik lees eet ik inderdaad al maar zie ook een aantal dingen die ik niet eet. Fruit eet ik heel veel maar moest juist minderen ivm de suikers. Lastig om alles in evenwicht te houden.

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 13:23 uur

Excuus, zie nu pas dat je vraag aan een deskundige gericht is....hetgeen ik niet ben.

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 13:23 uur

Maakt niet uit zo te zien weet je er veel van! Wat is okra?

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 13:26 uur

Het is een onrijpe vrucht die veel wordt gebruikt en bereid als groente, met name in de Surinaamse, Indiase en Marokkaanse keuken. De smaak is vrij pittig en heeft wat weg van sperziebonen en aubergines.

Ben er zelf, door de bijzondere smaak, niet kapot van...dat moet iik er wel eerlijk bij zeggen.

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 13:36 uur

Zal er eens naar kijken als ik in de winkel ben

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-07-2019 om 10:26 uur

Hallo Stefanie,

Eigenlijk komt het advies van mensch erg in de buurt van het juiste advies! Belangrijk is om voldoende te bewegen (30-60 minuten per dag), voldoende fruit en groente (2 stuks fruit en minimaal 250 gram groente per dag) en daarnaast voldoende vezels in de vorm van volkoren granen (voornamelijk haver, 60 gram per dag) en 3-4 zuivelproducten per dag (ongezoet , het vetgehalte is naar eigen behoefte). Daarnaast is het belangrijk om voldoende onverzadigd vet in de vorm van vloeibare olieën (geen kokosvet), avocado (1-2 stuks per week) en vette vis (1x per week) en elke dag een handje noten (30 gram).

Plantensterolen werken LDL verlagend. Bewezen is dat door 1 tot 3 gram plantensterolen per dag het cholesterolgehalte met gemiddeld 10% daalt. Dit verkleint het risico op hart- en vaatziekten.

Een portie cholesterolverlagende yoghurt van 250 gram levert ongeveer 1 gram plantesterolen. Een boterham besmeerd met halvarine levert ongeveer 0,4 gram.

Bij hoeveelheden boven 3 gram per dag is er de mogelijkheid dat de opname van

Verder zijn er veel dingen wat dingen wat we niet zeker weten. Zo bijvoorbeeld kaas: we weten niet zeker of 30+ beter is dan 48+, we weten niet zeker hoeveel eieren je per week mag en ook van roomboter weten we het niet precies. We raden deze producten dan ook niet af of aan, je mag ze gebruiken op de manier je gewend bent.

Pas wel op voor de volgende producten: vet vlees/vette vleeswaren, harde boters zoals margarine en koek, snoep, chocolade en gebak in grotere mate.

Ik zou niet heel specifiek bepaalde soorten groentes extra te gaan gebruiken. Zorg dat je aan de 250 gram per dag komt en je zit vrij veilig.

Hopelijk heb je hier voldoende aan!

Met vriendelijke groet,
Lotte Bijker

Login of registreer om te reageren
02-07-2019 om 13:38 uur

Beste Lotte, bedankt voor de reactie. Er is wel 1 zin niet af...

Bij hoeveelheden boven 3 gram per dag is er de mogelijkheid dat de opname van.

En daar ontbreekt een gedeelte.

M,v,g. Stefanie.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-07-2019 om 15:31 uur

Hoi Stefanie,

Je hebt gelijk, sorry! Het moet zijn: Bij hoeveelheden boven 3 gram per dag is er de mogelijkheid dat de opname van vetoplosbare vitamines wordt verstoord.

Met vriendelijke groet,
Lotte Bijker

Login of registreer om te reageren