Spirometrie resultaten (milde obstructie) verbeterbaar, of niet?

19-06-2019 om 11:47 uur

Beste,

Ik ben op zoek naar advies m.b.t. tot behandeling OF mogelijkheden om de longfunctie te verbeteren door middel van specifieke sporten. In verband met Defensie zou medicatie voor de komende drie jaar ongeschiktheid betekenen.

Onlangs heb ik in overleg met de keuringsarts bij Defensie mijn sollicitatie ingetrokken n.a.v. de spirometrie. De uitslag zou onder de norm van Z=-2,09 liggen.

Een paar jaar terug heb ik vanwege een benauwdheidsaanval mij laten testen en behandelen bij de huisarts. Ik ervaar tot op heden weinig tot geen klachten van de verminderde longfunctie, maar sport niet intensief (leeftijd 25). Wel ben ik fit genoeg voor de sporttest (coopertest en fietsinspanning). Ik moet aan de minimale eisen voldoen, in het laagste cluster.

De vraag die ik wil stellen, kan de longfunctie voldoende verbeteren op basis van sport? Zo ja: wat zijn realistische verwachtingen, los van dat dit per individu en aanleg kan verschillen, neem het meest optimistische scenario?

Is het raadzaam bijvoorbeeld zwemmen te proberen, ik lees hier een aantal (niet wetenschappelijke) artikelen over die aangeven dat dit bevorderlijk is voor de longfunctie.

Morgenochtend ga ik in ieder geval weer in gesprek bij de huisarts en zijn/haar opinie horen met oog op een doorverwijzing. Maar ik vrees dat al snel wordt gekeken naar medicatie in de plaats van e.v.t. andere oplossingen. Vandaar dat ik graag een onafhankelijke opinie hoor. Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
19-06-2019 om 12:36 uur

Ik heb altijd geleerd dat je longfunctie niet verbeterd door sporten maar wat je met die longfunctie kan wel.

Login of registreer om te reageren
19-06-2019 om 12:51 uur
Reactie op Daantje

Ik heb altijd geleerd dat je longfunctie niet verbeterd door sporten maar wat je met die longfunctie kan wel.

Hi Daantje,

Bedankt voor je reactie!

In dat geval is het voor zo ver ik begrijp mogelijk om fysiek even fit, al dan niet fitter te zijn dan iemand zonder verminderde longfunctie.

Wat is precies bepalend voor de beperking op bepaalde beroepen met astma/longfunctie. Is dat problematiek die je op lange termijnen van hoge inspanning pas tegenkomt, of e.v.t. in bijzondere situaties waarbij respiratie van belang is (gebruik van maskers)?

Login of registreer om te reageren
21-06-2019 om 15:04 uur

@Mikaelo
Allereerst: ik ben geen arts of deskundige.
In mijn jonge jaren heb ik nogal zware trainingen gedaan bij Defensie, met en zonder persluchtmasker. Toen al had ik chronisch luchtgebrek, maar door mijn uitstekende conditie kon ik gewoon functioneren bij Defensie. Een longaandoening hoeft op zich dus geen belemmering te vormen voor het gebruiken van beademingsapparatuur (brandweer, duiker etc.).
Wat wel beperkend kan zijn, is dat je eerder uitgeput kan raken en dan ook nog meer tijd nodig hebt om na inspanning te herstellen. Ik doe zelf niet aan sport, maar doe wel veel zwaar tuinwerk en reparaties in huis. Ik heb op zich genoeg lucht, maar raak erg snel uitgeput. Toch constateerde mijn longarts een kleine, maar gestage verbetering in mijn spirometriewaarden. Sporten kan je in ieder geval helpen om meer uithoudingsvermogen op te bouwen. Gewichtheffen helpt niet, maar fietsen of marathons lopen wel. Met de juiste training zou je misschien nét binnen de marge van Defensie kunnen komen. Je zou eens kunnen overleggen met een goede sportschool of zij je de juiste begeleiding kunnen geven.

Login of registreer om te reageren
25-06-2019 om 12:16 uur

Met sporten kun je helaas de longfunctie niet verbeteren. Wel kan je inspannings/uithoudingsvermogen sterk verbeteren, dus bewegen is altijd goed.
Wat ik me afvraag is wat de verklaring is voor de verminderde longfunctie. Is het astma, COPD of weer wat anders? Soms ligt een afwijkende waarde aan de apparatuur en niet aan de longen. Bij astma kan de longfunctie sterk verbeteren door inhalatiemedicijnen.
Ik denk dus dat je recht hebt op goed onderzoek om te weten wat er aan de hand is.
Zo, dit was mijn eerste bijdrage aan het Longforum. Ik hoop dat jullie tevreden zijn.

Login of registreer om te reageren
25-06-2019 om 13:35 uur
Reactie op Reuzenkakatoe

@Mikaelo
Allereerst: ik ben geen arts of deskundige.
In mijn jonge jaren heb ik nogal zware trainingen gedaan bij Defensie, met en zonder persluchtmasker. Toen al had ik chronisch luchtgebrek, maar door mijn uitstekende conditie kon ik gewoon functioneren bij Defensie. Een longaandoening hoeft op zich dus geen belemmering te vormen voor het gebruiken van beademingsapparatuur (brandweer, duiker etc.).
Wat wel beperkend kan zijn, is dat je eerder uitgeput kan raken en dan ook nog meer tijd nodig hebt om na inspanning te herstellen. Ik doe zelf niet aan sport, maar doe wel veel zwaar tuinwerk en reparaties in huis. Ik heb op zich genoeg lucht, maar raak erg snel uitgeput. Toch constateerde mijn longarts een kleine, maar gestage verbetering in mijn spirometriewaarden. Sporten kan je in ieder geval helpen om meer uithoudingsvermogen op te bouwen. Gewichtheffen helpt niet, maar fietsen of marathons lopen wel. Met de juiste training zou je misschien nét binnen de marge van Defensie kunnen komen. Je zou eens kunnen overleggen met een goede sportschool of zij je de juiste begeleiding kunnen geven.

Hoi Reuzenkakatoe (+1 voor de naam),

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dat is reeds ook mijn conclusie, ik heb op dit moment namelijk geen klachten vanuit de verminderde longfunctie. Een sporttest was ik goed doorgekomen. Fijn is wel dat de bedrijfsarts mij dus niet officieel afgekeurd heeft, maar ik kan kijken of ik aan het verschil kan gaan voldoen.

Daarnaast waren de omstandigheden rondom de sollicitatie misschien niet ideaal, in het bijzonder met aanwezigheid van astma (jetlag, kort na een vlucht van 8 uur).

Reactie op Longarts Jan Willem van den Berg

Met sporten kun je helaas de longfunctie niet verbeteren. Wel kan je inspannings/uithoudingsvermogen sterk verbeteren, dus bewegen is altijd goed.
Wat ik me afvraag is wat de verklaring is voor de verminderde longfunctie. Is het astma, COPD of weer wat anders? Soms ligt een afwijkende waarde aan de apparatuur en niet aan de longen. Bij astma kan de longfunctie sterk verbeteren door inhalatiemedicijnen.
Ik denk dus dat je recht hebt op goed onderzoek om te weten wat er aan de hand is.
Zo, dit was mijn eerste bijdrage aan het Longforum. Ik hoop dat jullie tevreden zijn.

Beste dhr. van den Berg,

Bedankt voor de reactie. Ik houd even het voorbeeld hardlopen aan, om het simpel te houden. Als ik het goed begrijp kan dus de gehele prestatie wel verbeteren, in afstand en snelheid, maar de longinhoud als gegeven blijft altijd hetzelfde?

De spirometrie is gebaseerd op dat tweede voor zo ver ik begrijp. Wel zie ik dat de resultaten van testen bij de huisarts wat hoger lagen, maar voor alsnog onder ze z=-2,09 norm.

De komende drie maanden ben ik intensief aan het sporten, in het bijzonder zwemmen en surfen, waarbij de ademhaling belangrijk is. Zodra ik terug ben ga ik kijken wat dit voor mijn Z-waarde heeft betekend. Afhankelijk daarvan moet ik de keuze maken het met sporten op te lossen of medicatie te proberen. Dat laatste zou medische ongeschiktheid voor Defensie betekenen voor een termijn van 1-3 jaar geloof ik.

In ieder geval van harte bedankt!

Login of registreer om te reageren
26-06-2019 om 04:42 uur

Goedemorgen Mikaelo,

Als je na de 3 maanden intensief sporten voor de keuze staat, neem dan mee in je overweging dat het kan gaan om astma.
Wanneer je astma onbehandeld laat kan het zich over de jaren ontwikkelen tot copd.
Vraag je af of het nastreven van een carrière voor jou belangrijker is dan het reduceren van dat risico.

Login of registreer om te reageren