Gisteren longfunctie test gehad

14-06-2019 om 10:56 uur

Gisteren heb ik een longfu stof test gehad. 9 maanden geleden blies ik 79 en nu 80%. Op zich goed maar ben een hypochonder en er is een milde obstructie te zien. Nu maak ik me daar vreselijk druk over... is dat nodig?

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 11:59 uur

Nee dat is niet nodig. Ik denk dat heel veel forummers die regelmatig terugzien in hun uitslag. Ik ook. Al zit er maar een piepklein propje slijm, dan zie je het in het hobbeltje in het grafiekje. Soms kun je het later toch weghoesten, maar vaak lukt dat niet. Het is altijd een momentopname! Je bent dus mooi stabiel gebleven enne, 80% is een prima resultaat!

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 12:03 uur

Nee dat is niet nodig. Even ter vergelijking, ik had de laatste keer een verschil van 12%. Ook daarvan zeiden de artsen toen van maak je geen zorgen.

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 12:16 uur

Bedankt voor jullie reactie. Ik sta niet bekend als longpatient. Heb de test vorig jaar zelf aangevraagd omdat ik geregeld moeilijk kan inademen alsof je over een drempel moet. Dus de huisarts was zelf benieuwd wat die obstructie nu zou kunnen zijn en dan ga je googelen en kom je allemaal nare dingen tegen.

Is een milde obstructie maar een klein iets of is dat best heftig?

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 12:45 uur

Krijg waarschijnlijk wel een allergie test nog. Op ventolin reageer ik overigens nauwelijks

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 14:02 uur

1% verschil in 9 maanden is super stabiel!! Want je kunt zelfs binnen een blaassessie verschillende waarden en dus verschillende procenten blazen omdat het gewoonweg niet lukt 3x exact t zelfde te blazen. Een zekere variatie is dus heel normaal. En zeker als je t over maanden bekijkt is er dus niets veranderd en dat is positief.
De normaalwaarden van longfunctietesten zijn tussen de 80 en 120% dus daar zit je ook precies binnen!
Lichte obstructie is niet erg,
Daar hoef je geen last van te hebben.
en als je geen betere waarden blaast na ventolin horen deze waarden gewoon bij jou en is dat zoals boven geschreven gewoon prima!
Dus probeer je zorgen maar van je af te zetten want nav deze longfunctietest lijken ze me niet nodig.
Maar je huisarts kan natuurlijk t beste daarover beslissen en dat jou vertellen, wij zijn enkel lotgenoten (maar vaak wel met een boel ervaring...)

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 22:24 uur

Mijn huisarts zei ook dat ik me geen zorgen moest maken maar was het maar zo makkelijk ?. Altijd die angst is zo lastig.

Login of registreer om te reageren