Korte nacht. Laat naar bed

Soms wordt het erg laat en dan een relatief korte nacht. Het gevolg is dat ik de dag erop enorm suf ben en tot niks in staat ben. Heb moeite me aan te passen aan het ritme van anderen, die gewend zijn tot middernacht door te gaan. Mijn conditie is sinds dat ik astma heb alles behalve goed. Zijn er misschien tips die dat kunnen ondervangen?

Reacties

  • SpiritSpirit Gebruiker
    #1
    Hallo Wilmar,

    Herkenbaar dat je het tempo van anderen niet bij kunt benen. Vaak zelfs letterlijk.
    Wanneer je iets extra's wilt moet je plannen en kiezen voor jezelf.
    1. Hoeveel is het me waard om bij een avondje uit te zijn.
    2. Kan mijn conditie het op dit moment aan.
    3. Wat moet ik doen om wat ik wil toch mogelijk te maken.

    Zelf kijk ik naar welke prikkels kan ik die avond verwachten.
    Hoe ga ik er naar toe.
    Is het mogelijk om iets later te komen of iets eerder weg te gaan
    Heb ik m'n noodmedicatie bij me of begin daar thuis al mee voordat ik ga.
    De dag ervoor en erna plan ik zo min mogelijk actieve dingen.
    In middagdutjes inplannen ben ik kampioen.

    Conditie bijhouden is ook zo'n dingetje. Dagelijks wandelen en fietsen werken al heel goed.
    Een sportclub niet prestatiegericht maar met ruimte voor jou als persoon, met vaste tijden zodat je wel moet gaan (of afzeggen als het je die dag niet lukt).
    Lukt het helemaal niet om zelf je conditie op te bouwen dan kun je naar een fysiotherapeut, liefst een longfysio.

    Veel plezier met het plannen en beleven van leuke dingen.

    Groetjes,

    Spirit





  • wilmar2410wilmar2410 Gebruiker
    #2
    Spirit schreef: »
    Hallo Wilmar,

    Herkenbaar dat je het tempo van anderen niet bij kunt benen. Vaak zelfs letterlijk.
    Wanneer je iets extra's wilt moet je plannen en kiezen voor jezelf.
    1. Hoeveel is het me waard om bij een avondje uit te zijn.
    2. Kan mijn conditie het op dit moment aan.
    3. Wat moet ik doen om wat ik wil toch mogelijk te maken.

    Zelf kijk ik naar welke prikkels kan ik die avond verwachten.
    Hoe ga ik er naar toe.
    Is het mogelijk om iets later te komen of iets eerder weg te gaan
    Heb ik m'n noodmedicatie bij me of begin daar thuis al mee voordat ik ga.
    De dag ervoor en erna plan ik zo min mogelijk actieve dingen.
    In middagdutjes inplannen ben ik kampioen.

    Conditie bijhouden is ook zo'n dingetje. Dagelijks wandelen en fietsen werken al heel goed.
    Een sportclub niet prestatiegericht maar met ruimte voor jou als persoon, met vaste tijden zodat je wel moet gaan (of afzeggen als het je die dag niet lukt).
    Lukt het helemaal niet om zelf je conditie op te bouwen dan kun je naar een fysiotherapeut, liefst een longfysio.

    Veel plezier met het plannen en beleven van leuke dingen.

    Groetjes,

    Spirit





    Dank je..... Zitten bruikbare tips in.... Overweeg een afspraak met de longfysio
  • NckiieNckiie Gebruiker
    #3
    Blijven bewegen, ik heb een schema vanuit een revalidatiecentrum gekregen waarbij ik ook kan sporten als ik heel benauwd ben. Maar overdrijf het allemaal niet, let op je grenzen en zoek ze niet regelmatig op. Door je energie goed te verdelen kan je steeds ietsje meer. Daarbij is elke dag anders, de ene dag is een goede dag, de volgende dag meh en de volgende dag prut en pas je dag daarop aan en als in de loop van de dag je dag slechter wordt pas het dan naar beneden aan en wordt het beter pas het dan die dag niet aan, het betekent dat rekening ermee houden werkt.
    Soms ook gewoon even wat leuks doen en de dag(en) erna rekening mee houden dat je minder kan.
  • exloermond129exloermond129 Gebruiker
    #4
    Nckiie schreef: »
    Blijven bewegen, ik heb een schema vanuit een revalidatiecentrum gekregen waarbij ik ook kan sporten als ik heel benauwd ben. Maar overdrijf het allemaal niet, let op je grenzen en zoek ze niet regelmatig op. Door je energie goed te verdelen kan je steeds ietsje meer. Daarbij is elke dag anders, de ene dag is een goede dag, de volgende dag meh en de volgende dag prut en pas je dag daarop aan en als in de loop van de dag je dag slechter wordt pas het dan naar beneden aan en wordt het beter pas het dan die dag niet aan, het betekent dat rekening ermee houden werkt.
    Soms ook gewoon even wat leuks doen en de dag(en) erna rekening mee houden dat je minder kan.

    hallo, wil je dat schema delen?
Log in of Registreer om te reageren.