Prednison onderhoudsdosis

03-04-2019 om 12:17 uur

Beste deskundige,

Ik gebruik nu prednison 5 mg elke dag, onderhoudsdosis.
Mijn vraag is zijn de negatieve bijwerkingen hetzelfde dan bij geregeld een kuurtje van 30 mg?
Ook ivm botontkalking wil ik dit graag weten.
Alvast bedankt en groeten, Jolien

Login of registreer om te reageren
03-04-2019 om 12:40 uur

Uit onderzoek van longarts Dubois blijkt dat een onderhoudsdosis van minder dan 7,5 mg prednison per dag minder schadelijk is dan geregeld stootkuren. Het grootste verlies aan botdichtheid treedt maximaal op aan het begin van een kuur. Zijn advies is bij veel stootkuren beter een lage onderhoudsdosis te gebruiken met daarnaast botbeschermende medicatie. Je krijgt dan in mg wel meer prednison binnen, maar dus met minder botverlies.

Login of registreer om te reageren
03-04-2019 om 12:46 uur

Dank je wel, ik heb ook geregeld stootkuren nodig maar nu alle dagen 5 mg ernaast.
Ik heb al medicatie ivm botontkalking, hoopte alleen dat het nu niet extra op de botten werkt, maar dus niet, dat is fijn!

Login of registreer om te reageren
04-04-2019 om 08:35 uur

Misschien een vreemde vraag, maar maakt het bij mensen ook uit hoe laat je de prednison inneemt? Een hond moet je nl smorgens een tablet geven en een kat om 22 uur s'avonds, omdat dan hun natuurlijke cortisolspiegel het hoogst is. (Dit geldt dus voor onderhoudskuren he en niet voor een stootkuurtje!)

Login of registreer om te reageren
04-04-2019 om 08:41 uur

Ik zelf neem het altijd in de ochtend, ook de 5 mg.
Hoe het zit met cortisol en inname weet ik niet, misschien komt er nog een antwoord van een deskundige

Login of registreer om te reageren
04-04-2019 om 09:45 uur
Reactie op Thirza

Misschien een vreemde vraag, maar maakt het bij mensen ook uit hoe laat je de prednison inneemt? Een hond moet je nl smorgens een tablet geven en een kat om 22 uur s'avonds, omdat dan hun natuurlijke cortisolspiegel het hoogst is. (Dit geldt dus voor onderhoudskuren he en niet voor een stootkuurtje!)

Ik ook altijd in de morgen. Maar als het dringend is dan moet ik van de HA meteen beginnen.

Login of registreer om te reageren
04-04-2019 om 10:41 uur

Mij is deze week door de LA en de HA verteld dat
bij 7.5 mg een calcium tablet moet gebruiken

Login of registreer om te reageren
04-04-2019 om 10:51 uur

@vaan, klopt die gebruik ik al jaren ook maar ook alendroninezuur 1 x per week ivm botontkalking mede door predn.gebruik

Login of registreer om te reageren
04-04-2019 om 11:38 uur

@Thirza, Bij kuurtjes en onderhoud slik ik s morgens de voorgeschreven 'stoot'. Bij t avondeten neem ik dan 5 mg, anders is t te lang tot de morgen en wordt ik half de nacht benauwd wakker en blijf daar in hangen. Dat schijnt te maken te hebben met t cortisol wat in de nacht t laagst is.. Precies weet ik ook niet. Dat schreef dr D.ubois voor tijdens mn verblijf in t N.AD.. Ik geloof dat die dokter veel onderzoek gedaan heeft mbt prednison.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-04-2019 om 15:48 uur

Beste Jolien

Het onderhoud is altijd een besluit dat genomen wordt op basis van meerdere argumenten. Ik lees al vele goed antwoorden. Er is een ratio voor onderhoud indien stootkuren te frequent nodig blijken ondanks maximale behandeling.
De lange termijn bijwerkingen zijn inderdaad deels de botontkalking waartoe medicatie ter bescherming kan worden gegeven (calcium, vitamine D en soms ook bisfosfonaten). Ook andere bijwerkingen zijn alom op te zoeken, maar in de regel is al tevoren afgewogen dat het middel minder erg dan de kwaal is op lange termijn.
Tevens is een te hoog aantal stootkuren inderdaad meer schadelijk dan een laag gedoseerde onderhoud dosering.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
25-04-2019 om 17:36 uur

Bedankt voor het antwoord, het klopt dat er teveel stootkuren nodig waren en nu gekozen is voor onderhoudsprednison.
De stootkuren blijven geregeld nodig maar hopelijk minder.
Het is gewoon nodig indd, wel prettig om te weten dat dit minder slecht is dan teveel stootkuren.
Groeten, Jolien

Login of registreer om te reageren