influenza a

31-03-2019 om 15:04 uur

eind januari ben ik besmet geraakt met het virus influenza a, was verschrikkelijk, mijn vraag aan een deskundige is, kan mijn longinhoud minder zijn geworden daardoor

Login of registreer om te reageren
31-03-2019 om 15:31 uur

Ben geen deskundige maar wel ervaringsdeskundige
Ja dat kan! Bij mij was t zelfs zo dat ik vorige week bijna gestikt opgenomen werd in het ziekenhuis na een griep.
Zo erg hoeft t natuurlijk niet te worden bij je, dat wens ik je toe, maar om
aan te geven dat een virus echt wat met je longen kan doen en wil je adviseren om een arts te bezoeken!
Beterschap

Login of registreer om te reageren
31-03-2019 om 20:52 uur

Was je al bekend met longproblemen? En waarom denk je dat je longinhoud minder is geworden? Maar zoals Edelweiss zegt, ja dat kan. Soms kan het tijdelijk zijn, soms is het blijvend.

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 08:02 uur

Ja ik ben bekend met Copd ..heb zelf gold 4..maar deed best nog veel ......ik heb ook 24/7 zuurstof maar had inmiddels een ijzersterke conditie opgebouwd...begin weer klein beetje terig te komen maar ik blijf maar kortademig ....wat ik dus niet gewend was

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 08:37 uur

Ilao79, het is goed dat je dit er nu bij zegt. Dat maakt het voor de arts iets overzichtelijker. Een virus kan er flink inhakken als je longproblemen hebt. Had je een griepprik gehaald? Beterschap en sterkte!!

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 08:39 uur

@lia079 , ik heb ook copd 4 en herken het wel, het ging heel erg lang redelijk goed en opeens na ziek zijn, virus of griep dat weet ik niet wat t was ,bleef ik veel benauwder.
Eerst zuurstof alleen bij inspanning en snachts en nu ook 24/7
Vooral die conditie raak je zo vlug kwijt en komt moeilijk terug.
Ik ben ook achteruit gegaan met longfunctie.
Sterkte en anders misschien een extra controle bij je longarts doen?

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 09:53 uur

Bleef ook maar pijn houden aan de linkerkant van mijn ruggenwervel ..diep inademen ging ook niet meer zo hoed maar dat is zich allemaal aan het herstellen ...door het hoesten gebeurd natuurlijk ...heftige hoefsbuien van 3 kwartier en daarna totaal uitgeput...bleef ook vaak hangen in bovenste ademhaling....duurde best 5 min voordat ik weer mijn buikademhaling terug had...ben er al mee bezig vanaf eind januari...wil u wel weer eens "normaal" zijn

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 10:12 uur

Oh ja herkenbaar, ik zit nog steeds te wachten dat t weer normaal wordt, dat was al niet erg goed maar die extreme benauwdheid is killing.
Ik kreeg toen wel oramorph ivm extreme benauwdheid maar kun je niet te vaak gebruiken.
Ik zou toch eens overleggen met je longarts en longfoto maken, er kan altijd nog iets sluimeren, ikzelf doe het nu iets beter op ab in onderhoud maar wel elke dag 1,5 maand lang slikken en prednison 5 mg elke dag.
Sterkte, valt niet mee een achteruitgang

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-04-2019 om 14:28 uur

Als je astma of COPD hebt en je krijgt een longaanval door een influenza (A of B) dan kan je daar heel ziek van worden. Als je een influenza infectie krijgt gaat dat in de luchtwegen zitten. Je luchtwegen zijn als vernauwd bij astma en COPD en door de ontsteking in de luchtwegen en extra slijmaanmaak worden je luchtwegen nog meer vernauwd. Dus tijdens een longaanval neemt de longfunctie af. Dat kan je vooral meten met een afname in de FEV1 (hoeveelheid lucht die je in een seconde kan uitademen). Je krijgt tijdens een longaanval prednison, die de ontsteking van de luchtwegen remt. Soms antivirale antibiotica en of gewone antibiotica. Zuurstof en medicatie die de luchtwegen wat meer open zetten (ventolin en atrovent). Afhankelijk van de ernst en de conditie vooraf kan het herstel lang duren. Het is van belang een programma te maken met de fysiotherapie om weer tot op het oude niveau te komen. Soms lukt het niet en blijft de FEV1 lager dan voor de influenza infectie. Veel sterkte met het herstel en hopelijk lukt het volledig te herstellen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
08-04-2019 om 16:51 uur

Dank u voor het antwoord ...inmiddels 9 weken geleden en weer aan het sporten maar ik ben nog niet op het niveau hiervoor....geef zeker niet op en geef mezelf dus wat meer tijd

Login of registreer om te reageren