Diëtist vraag

28-03-2019 om 07:57 uur

Hoi,

Even een vraagje over calciuminname:

Ik ben 26 jaar en heb ernstig moeilijk behandelbaar instabiel astma, hiervoor heb ik veel prednison gebruikt en eigenlijk de afgelopen 9 maanden non-stop en veel stootkuren dus vaak hoge doseringen. Helaas ben ik allergisch voor alle middelen tegen botontkalking en moet ik alleen doen met de calci-chew met vitamine d3.

Heeft u tips wat ik qua voeding het beste kan doen om mijn calcium goed op peil te houden naast het gebruik van de pillen? En eventuele andere tips qua voedingsmiddelen die hierop van toepassing zijn?

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-03-2019 om 15:34 uur

Beste Nckiie,

Dat is een lastig probleem, want je bent inderdaad een stuk vatbaarder voor botontkalking bij het gebruik van prednison. Ik adviseer je om in ieder geval 1000mg calcium via je voeding binnen te krijgen. Hier zit je op bij het gebruik van 650 gram melkproducten (bijvoorbeeld 2 bekers melk een een schaaltje kwark of yoghurt), 2 beleggingen kaas en een handje noten per dag. Als je zorgt dat dit je basis is, kan je hier omheen nog extraatjes toevoegen zoals calciumrijke groene groenten (broccoli, boerenkool, spinazie) of een eetlepel lijnzaad.

Daarnaast is het, voor de opname van calcium, inderdaad belangrijk om je vitamine D voorraad goed te houden. Zorg daarom voor minimaal 1-2x per week vette vis op je bord (zalm, makreel, haring), en ook hier komt het handje noten weer terug.

Met vriendelijke groet,
Lotte Bijker

Login of registreer om te reageren