Goede saturatie tijdens aanval alleen in slaap zakt hij naar 80!

27-03-2019 om 14:59 uur

Help!
Mijn tweeling dochter van 12 is inmiddels al een paar keer opgenomen dat zij niet meer uit dr aanvallen komt met haar pufjes. Het gekke is dat wanneer zij opgenomen word de grafieken van de computer nagenoeg perfect zijn. Saturatie zit dan op 97/98%, hartslag rond 98. Alleen haar ademhaling ligt wat hoger. Rond de 26. Nu blijft zij vaak ook na verneveling nog steeds benauwd. Ook na 3 à 4x vernevelen! Mij is opgevallen dat wanneer ze in slaap valt haar saturatie direct extreem zakt. Vannacht hebben ze haar wakker moeten maken omdat deze op de 80 was. Het moment van wakker worden schiet hij dan gelijk weer omhoog. De verpleging snapt eigenlijk niet goed hoe dit kan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb het idee dat dit een stuk ademhaling is en dat wanneer zij wakker is haar lichaam compenseert op verkeerde ademhaling. Kan je hier een link mee leggen?
Haar tweelingzus doet namelijk hetzelfde 

Login of registreer om te reageren
27-03-2019 om 17:14 uur

Ik weet niet of op die leeftijd ademstops, apneu ook al voor kunnen komen? Ik denk daar aan gezien de satuatie bij wakker worden direct omhoog schiet, dus waarschijnlijk na een goede of paar goede ademteugen. T lijkt mij als ze Eem ernstige astma aanval heeft s nachts, dat hij niet hij wakker worden meteen veel hoger wordt, want dan zitten longen zo dicht dat het niet meteen met een ademteug weer herstelt (zo is dat bij mij althans)
Maar ik ben geen arts, maar dit dacht ik erover... maar t lijkt me iets waar haar artsen iets mee moeten nu ze opgenomen is en de vpk het in de nacht constateerde. Goed doorvragen als je een arts ziet!
En beterschap!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-04-2019 om 14:43 uur

Beste Egon,

er kunnen heel veel oorzaken zijn voor lagere saturatie gedurende de nacht. Essentieel is of je er (zonder de getallen) ook iets van kan zien. Bij een saturatie van 80% kan het bijna niet anders dan dat je dat gaat zien aan de snelheid van de ademhaling, de hartslag en de 'ademarbeid'. Indien je daar niets aan ziet dan is de kans groot dat de registratie niet goed is.
Indien de registratie kloppend is, dan zijn er ook verschillende oorzaken, zoals o.a.; bij astma kan een oppervlakkiger ademhaling (zoals tijdens slaap) ervoor zorgen dat de gaswisseling sterk verminderd; er kan een stuk long 'samenvallen' (atelectase noem je dat) waardoor dat stuk niet goed werkt en je vermenging van zuurstofrijk en zuurstofarm bloed krijgt; ademstops zoals hierboven beschreven kunnen ook - maar die moeten behoorlang lang zijn en vaak aanwezig om echt tot zo'n saturatiedaling te kunnen leiden. Ook die ademstops kun je natuurlijk goed zien.
Ik denk dat u uw vraag bij uitstek tijdens een opname kunt stellen, zodat goed gekeken kan worden wat er nu precies aan de hand is.

Succes!

Login of registreer om te reageren