normale spirometrie, emfyseem mogelijk ?

18-03-2019 om 05:45 uur

is emfyseem mogelijk met een normale spirometrie die ik afgelegd heb bij de huisarts? volgens hem zijn mijn longen ok.

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 10:39 uur

en vind de huisarts dat alles ok is en dat ik niet moet doorverwezen worden naar de longarts

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 13:19 uur

is gewoon een vraag die ik heb.
op een x foto hadden ze 8 maand geleden gezien dat ik lichte emfyseem heb. ondertussen wel verder gerookt. (jammer genoeg). sinds vandaag wel gestopt.

omdat ik geen sport beoefen, heb ik dus een slechte conditie en mssn ook wel vlugger kortademiger dan iemand anders.
heb sinds bijna 2 maand een diepere ademhaling

volgens de huisarts geen copd
(Stefanie ik heb een topic onder het onderwerp Copd

Login of registreer om te reageren
19-03-2019 om 14:06 uur

Met een foto kan je geen emfyseem vaststellen en als je goed blaast zou ik me geen zorgen maken om emfyseem! Wel stoppen met roken!!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-03-2019 om 16:50 uur

Longemfyseem ofwel COPD stel je vast met een longfunctie onderzoek. Als die normaal is heb je geen COPD. De huisarts heeft gelijk. Een thoraxfoto is niet geschikt om longemfyseem of COPD op te beoordelen.
Ik zie vaak voorbij komen dat in het verslag van een thoraxfoto staat dat er longemfyseem is terwijl de longfunctie normaal is. Sporten en stoppen met roken is het beste wat je kunt doen als je longklachten hebt. Misschien kan je de huisarts vragen om begeleiding bij stoppen met roken? Het is geen schande als het niet in een keer lukt, je bent niet de enige!

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
27-03-2019 om 17:17 uur

K hoop dat dit antwoord je geruststelt, @Kerel40 en je je bezorgdheid, die we in je andere topic proefden, wat los kunt laten. Ook dat zal je gezondheid ten goede komen! Sterkte ermee!

Login of registreer om te reageren