Longfibrose of COPD

14-03-2019 om 15:31 uur

Conclusie longfoto: "Fibrotisch emfysemateus thorax beeld"
Longfibrose kreeg ik dus in eerste instantie van h.a. te horen. Echter...na longfunctietest concludeert zij COPD. Mijn vraag: Hoe kun je aan de hand van een longfunctietest tot deze conclusie komen?

Login of registreer om te reageren
14-03-2019 om 17:58 uur

Ik denk dat je een verwijzing moet vragen naar een longarts, voor uitgebreide testen en evt ct of hd scan.
Om zeker te weten of het copd of fibrose is.
Sterkte

Login of registreer om te reageren
15-03-2019 om 09:29 uur

Naar de longarts voor een goede diagnose. Mijn longarts zei dat veel mensen onterecht diagnose COPD te horen krijgen. (Ik kreeg hem ook opgeplakt van de huisarts maar bleek sarcoidose te hebben) Fibrose vereist een andere behandeling en medicatie dan COPD. Aan de hand van een longfunctietest bij de h.a. kan dit niet vastgesteld worden. De longarts laat een uitgebreide longfunctietest doen. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
15-03-2019 om 11:44 uur

@goudvisje
@Thirza
Bedankt voor jullie reactie.
Misschien inderdaad toch maar verwijzing naar l.a. vragen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-03-2019 om 13:12 uur

Advies doorverwijzing naar de longarts voor uitgebeide longfunctie en beelvorming met X-thorax en eventueel HT-CT scan.

De huisarts denkt anamnestisch aan COPD bij rokers of patiënten met een relevante rookhistorie ouder dan 40 jaar, met klachten van hoesten – al of niet in combinatie met slijm opgeven – of geleidelijk progressieve dyspneu.

Login of registreer om te reageren