Hoe verder met ernstig astma

08-03-2019 om 10:26 uur

Beste longarts,

Ik ben een vrouw van 43, heb al sinds mijn 13e niet allergisch ernstig astma. Sinds een operatie afgelopen september is mijn astma weer behoorlijk instabiel. Normaliter reageert mijn lichaam goed op een stootkuur prednison, maar deze keer niet. Ik ben 24dec begonnen met de pred, en heb dit uiteindelijk t/m eind januari moeten slikken om er een beetje doorheen te komen. Stabiel is het echter nog steeds niet, gemiddeld heb ik nog steeds 2 x per dag noodmedicatie nodig naast mijn onderhoudsmedicijnen. 27 maart heb ik weer een afspraak bij mijn longarts, ik zou graag willen weten of er andere behandel mogelijkheden zijn die ik met haar kan bespreken.

Mijn onderhoudsmedicatie is:
FOSTER 200/6 2dd2 inhalaties
Alvesco 160 2dd2 inhalaties
Spiriva respimat 1dd2 inhalaties
Momethason neusspray 1dd2 pufjes

Noodmedicatie: ipramol steri neb zo nodig, max 6 x per dag
Of, als 't meevalt ventolin dosisaerosol

En een laatste vraag : vroeger gebruikte ik de aerochamber bij mijn puffers, maar deze wordt door de apotheek niet meer geleverd, vorig jaar sept. kreeg ik de pari vortex. Kan dit nog wat uitmaken in de werkzaamheid van mijn puffers?

Met vriendelijke groet,

Sandra

Login of registreer om te reageren
08-03-2019 om 11:07 uur

Hoi Sandra, wat een naar verhaal.
Over en vortex/ aerochamber is al veel geschreven op dit forum. zoek maar eens.
Zel -ook ernstig astma- heb ik de vortex geweigerd en kreeg daarom weer de aerochamber.

Beterschap en sterkte

Login of registreer om te reageren
08-03-2019 om 12:15 uur

Kom je niet in aanmerking voor een biological als xolair, mepolizumab of één van de nieuwere middelen?

Tips van Edelweiss lijken me ook goed.

Login of registreer om te reageren
08-03-2019 om 12:16 uur

@emsepems, dankjewel! Misschien dat ik ook maar weer om aerochamber ga vragen.

@edelweiss,
Dank voor je tip! Singulair heb ik geprobeerd maar had helaas geen effect. Theolair ook, dat deed wel wat, maar is vaak niet leverbaar. Daarnaast ben ik lastig in te stellen, de spiegel schommelt teveel waardoor het of niet werkt, of ik verschrikkelijke hoofdpijn krijg...

Login of registreer om te reageren
08-03-2019 om 12:32 uur

Ik had ook spiriva en ben over gegaan op elklira. Voor mij was dit een groot verschil.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-03-2019 om 13:14 uur

Beste Sanshine

Indien je zo lang prednison hebt gehad, geen baat er van had en nog steeds een hoge astma score hebt is het goed dat je op korte termijn je longarts ziet.
Vraag luidt of er niet iets bijkomends is. Hierbij kun je denken aan een virus, inderdaad de devices of de inhalatie techniek, maar ook de vraag of alles inderdaad op het astma is terug te voeren. Dit ga je vanzelfsprekend al bij je eigen longarts neerleggen, derhalve heb ik geen aanvullingen hier op.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren