Kno

05-03-2019 om 12:31 uur

Ik ben bekend met ernstig allergisch astma (foster, elkira, serevent, zytromax onderhoud, mizollen) en op dit moment onstabiel, dus regelmatig een kuur prednisolon.
Daarbij heb last van veel slijm in kno gebied ondanks dat ik een flixonase spray voor gebruik. Vandaag wordt dit in overleg met de kno arts veranderd in flixonase nasules. Kno scan was goed.
Het slijm is regelmatig kleurloos, geel en groen. De kno arts geeft aan dat het slijm ontstaat door het slijmvlies wat
reageerd op vele prikkels.

Zou het kunnen dat het slijm in kno gebied zorgt voor instabiel astma?

Login of registreer om te reageren
05-03-2019 om 18:54 uur

Ik denk dat niet (alleen) het slijm ervoor zorgt maar de prikkels die dat slijm veroorzaken in je neus en bijholten veroorzaken logischerwijs ook een reactie in je longen.

Login of registreer om te reageren
05-03-2019 om 19:06 uur

Daantje, ik heb altijd begrepen dat postnasale drip astma onrustig maakt.
dat is wat ik de longarts hier vraag ;-)

De kno noemde het 'vervelend', maar volgens mij is t voor mensen met een longziekte meer dan alleen vervelend

Login of registreer om te reageren
05-03-2019 om 19:51 uur

Van postnasale drip is bekend dat het astma onrustig houdt. Dat is geen nieuws, toch?

Login of registreer om te reageren
08-03-2019 om 09:21 uur

Mijn KNO arts zei dat ik hier mee moest leren leven, en dat er weinig aan te doen is. behalve dan flixonase spray goed gebruiken, wat je zegt is het niet alleen vervelend, maar gaat dit veel verder dan alleen vervelend. Ik reageer ook flinke prikkels van buiten af en mijn slijm wordt dan alsmaar erger en zodoende blijft mijn astma ook onstabiel.

Login of registreer om te reageren
08-03-2019 om 11:47 uur

Emsepems, Spoelde jij nu ook niet met een drup babyshampoo? (Ik weet niet meer of jij dat was die dit vertelde op het forum, kon het niet terugvinden).
Als je scan geen afwijkingen vertoonde, wordt het lastig. Want wat moet je dan precies behandelen? Em je doet al heel veel.

Login of registreer om te reageren
08-03-2019 om 12:24 uur

Hi Thirza, nee, niet met babyshampoo. Wel heb ik ooit een topic geopend over spoelen. Nu spoel ik alleen nog bij verkoudheid.
Ik wordt nu behandeld met fluxonase nasulus ipv spray ivm allergishe rhinitis. In de hoop dat de hoeveelheid slijm afneemt. Anders amavys proberen. Werkt dit ook niet dan terug naar kno.

Als er een diagnose naast een normale scan is kan er dus nog wel behandeld worden..... al kan ik me voorstellen dat ik altijd slijm en daardoor kno problemen houd.

Login of registreer om te reageren
08-03-2019 om 13:52 uur

Waarom spoel je niet meer altijd dan? Als je wel nog veel slijm hebt.

Login of registreer om te reageren
11-03-2019 om 08:38 uur

Beste,

Er bestaat een duidelijk verband tussen bovenste en onderste luchtwegen.
30-40% van de patiƫnten met KNO klachten heeft ook klachten van astma.
De relatie tussen allergische rhinitis en astmaexacerbaties is bekend onder de naam " one airway, one disease: united airway disease". Dus ja, slijm in kno gebied kan zorgen voor instabiel astma.

Met vriendelijke groet,

dr. Trudeke Moller, longarts

Login of registreer om te reageren
11-03-2019 om 11:49 uur

Wat fijn, dit duidelijke antwoord.
Ik gaf zelf aan bij de la dat ik denk dat mijn kno mede voor longproblemen zorgt dus werd ik doorgestuurd.
Kno arts zei: slijm is vervelend. Maar ik weet nu dat t verder gaat dan alleen vervelend. En dat ik gelijk had toen ik t bij mijn la aangaf.

Ik ga meer spelen met de flixonase en de allergiepillen ( wat mag van de artsen) en vaker spoelen
( ook ieder bedankt voor de pb-tjes!)

Login of registreer om te reageren
12-03-2019 om 15:24 uur

Ik heb vandaag contact gehad omdat mijn herstel na een exa niet zo vlotjes gaat. Ook nu vroegen ze naar mijn neusklachten. Ik gaf aan dat ik nog meer slijm heb en drie keer per dag spoel en dat vond ze prima.

Login of registreer om te reageren