antibiotica resistentie bij pseudomonas infectie BE

04-03-2019 om 10:35 uur

Volgens mijn laatste lab-uitslagen ben ik resistent geworden voor tobramycine (tobi inhalator). Kan ik nu nog wel colistine (Colobreathe) gebruiken? Of ben ik daar ook resistent voor omdat colistine het broertje is van tobi?

Login of registreer om te reageren
04-03-2019 om 12:37 uur

Dit lijkt me een vraag voor de apotheek of microbioloog.

Login of registreer om te reageren
04-03-2019 om 13:41 uur

Als er een uitgebreide sputumkweek gemaakt is, kan jouw behandelend arts zien wat dan nog wel ingezet kan worden als alternatief. En jij bent niet resistent, maar de bacterie.
Bij mijn zoon bleek de Tobi niets meer te doen, toen is hij overgezet op Aztreonam (Cayston inhalatie) en dat gaat al zo'n jaar of 5 heel goed. In het begin had hij soms een klein longbloedinkje.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-03-2019 om 10:53 uur

Als de pseudomonas bacterie resistent is geworden voor tobramycine dan is behandeling met colistine goed mogelijk. Het zijn verschillende medicijnen met ander werkingsmechanisme. Resistentie voor de een betekend niet ook nog resistentie voor het andere medicijn. Bij pseudomonas wordt ook vaak getest of er gevoeligheid is voor colistine. Je kan nog voor de zekerheid vragen of inderdaad getest is of de pseudomonas gevoelig is voor colistine.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren