Help!!

24-02-2019 om 13:38 uur

Hallo,
Ik ben net nieuw maar heb gelijk een vraag.
Ik ben vorige week zondag opgenomen met een exacerbatie astma... thuis de prednison al opgehoogd naar 20 mg en begonnen met vernevelen maar het werd alleen maar erger.
Dus naar de spoed.. Moest 4x vernevelen en heb 2 liter zuurstof gekregen voordat ik weer iets bij was. Pfff
Ik heb 3 dagen 40 mg door infuus gehad en zythromax 500mg elke dag en onbeperkt vernevelen.
Woensdag pas had ik het gevoel van.. He ik begin iets op te knappen..
Maar woensdagavond weer helemaal mis zooo benauwd en hoesten.. De saturatie was die morgen 95 dus de zuurstof mocht eruit.
Ook die nacht weer wakker en vreselijk benauwd.. Door het hoesten heb ik een ribfractuur opgelopen aan rechterkant dus ik had ook veel pijn vooral bij inademen.
Daar heb ik 2x daags een langwerkende morfine en kortwerkende morfine voor gekregen.. Vrijdagmorgen weer vreselijk benauwd wakker en hoesten saturatie van 91%dus de zuurstof moest weer in.. Ook hoeste ik weer meer slijm op groen/gelige.
Overdag in rust ook benauwd en bij inspanning ook.. Heb de zuurstof over de gehele dag veel ingehad.
Ook vrijdagnacht weer benauwd enz.. Kortom sinds woensdagavond gaat het weer slechter.
Nou denk ik zelf dat dit misschien komt door te snelle afbouw van prednison.. Hebben jullie hier ervaring mee?
De artsen zeggen hier.. Ja mevrouw we kunnen er weinig meer aan doen u moet thuis maar opknappen.. Ik wil ook graag naar huis maar niet in deze situatie..
Ik ben al zo ervaren en ik ken m'n lichaam het beste en het voelt gewoon niet goed, ik ben bang als ik naar huis ga dat ik de volgende week er weer in lig.
Hebben jullie ideeen voor wat ik zou kunnen doen? Herkennen jullie deze situatie?
Hoe komt het dat ik eerst wel een beetje opknap en dat het daarna weer bergafwaarts gaat?
Zoveel vragen.. Sorry maar ik ben gefrustreerd en verdrietig dat ik niet opknap

Login of registreer om te reageren
24-02-2019 om 18:20 uur

Jeetje wat naar! Bij mij moet de prednison ook heel langzaam afgebouwd worden. Van 40 naar 20mg gaat in stapjes van 5mg per 2 dagen en daarna 2,5mg per week, anders gaat het ook weer mis:(
Luister naar je gevoel! Als je het niet ziet zitten om naar huis te gaan, geef dit duidelijk aan. Ik ben ook meerdere keren te vroef naar huis gestuurd en lag ee bijna dezelfde avond dan weer en zeker de week erop lag ik er weer de laatste keren:(
Succes en ik hoop dat je snel opknapt! Er heersen ook veel virussen waar je last van kan hebben en het zo snel bergafwaarts gaat.
Heel veel beterschap gewenst!

Login of registreer om te reageren
24-02-2019 om 22:04 uur

Dankjewel voor je reactie.. Ja de prednison moet inderdaad langzamer worden afgebouwd.
Ik zal het morgen tegen de zaalarts zeggen hoop dat ze naar me luisteren,en dat ze me serieus nemen. Maar het kost zoveel energie om steeds voor jezelf op te komen en het gevoel je te moeten verdedegingen.
Heb jij weleens gehoord van magnesium infuus tegen benauwdheid?
Groetjes jettie

Login of registreer om te reageren
24-02-2019 om 23:07 uur

Ja die zaalartsen heb ik een hoop discussies mee gehad ook op het gebied van prednison afbouwen en kost enorm veel energie! Op een gegeven moment zei ik: overleg het maar met mijn eigen arts en dan hoor ik het wel! En die schreef dan inderdaad het beleid voor wat ik in gedachte had:)
En ja zelf gehad ook en volgens mijn huidige arts werkt het alleen in acute situaties, maar mij hielp het ook in een minder acute situatie. Alleen nu ander ziekenhuis dus ander beleid en kan hoog of laag springen maar krijg het niet meer...

Login of registreer om te reageren