Ernstig astma, corticosensteroiden en bijnieren

21-02-2019 om 16:07 uur

Ik heb ernstig astma en gebruik onder andere corticosensteroiden. Nog steeds ben ik dagelijks benauwd of ziek. Ik heb van alles geleerd om hier mee om te gaan, ik weet wat ik kan doen om de schade te beperken, weer op te krabbelen en mijn dagen/leven in te richten.
Maar. Nu is mijn vraag: is er een alternatief voor de beclametason dat u weet? Mijn longarts vind dit de beste optie icm andere medicijnen, maar ik heb ontzettend veel last van bijwerkingen. Al jaren. Het lijkt erop dat het stress-systeem bijvoorbeeld zo wordt aangejaagd dat ik chronisch uitgeput ben. En zo nog meer.
Ik hoor graag.
Groet Britt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-02-2019 om 15:06 uur

Beste Britt

Corticosteroïden zijn de belangrijkste medicijnen bij de behandeling van astma. De ontstekingsremmers die lokaal in de luchtwegen terechtkomen zorgen ervoor dat de zwelling en slijmproductie van de luchtwegen afneemt en de astma weer tot rust komt. Omdat het lokaal in de luchtwegen toegediend wordt komt er nauwelijks iets van in de bloedbaan. Het kan niet dat de inhalatiecorticosteroïden het stress systeem aanjagen en je daardoor moe wordt. Wel kan moeheid een symptoom van astma zijn als de astma nog onvoldoende onder controle is. Naast beclometason zijn er een heleboel andere inhalatiesteroiden (bijv fluticason). Ik heb persoonlijk geen voorkeur. Het gaat er vooral om dat het goed in de longen terecht komt. Dat het regelmatig wordt gebruikt zoals voorgeschreven. Als er dan bijwerkingen zijn ondanks goed gebruik en goed spoelen van de mond na inhaleren dan kan dat een reden zijn om voor een ander middel te kiezen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
26-02-2019 om 15:16 uur

Dank u wel. Excuus, het gaat om het medicijn foster.
Maakt dat nog verschil in uw antwoord?

Login of registreer om te reageren
26-02-2019 om 15:16 uur
Reactie op Longarts Serge van Wolferen

Beste Britt

Corticosteroïden zijn de belangrijkste medicijnen bij de behandeling van astma. De ontstekingsremmers die lokaal in de luchtwegen terechtkomen zorgen ervoor dat de zwelling en slijmproductie van de luchtwegen afneemt en de astma weer tot rust komt. Omdat het lokaal in de luchtwegen toegediend wordt komt er nauwelijks iets van in de bloedbaan. Het kan niet dat de inhalatiecorticosteroïden het stress systeem aanjagen en je daardoor moe wordt. Wel kan moeheid een symptoom van astma zijn als de astma nog onvoldoende onder controle is. Naast beclometason zijn er een heleboel andere inhalatiesteroiden (bijv fluticason). Ik heb persoonlijk geen voorkeur. Het gaat er vooral om dat het goed in de longen terecht komt. Dat het regelmatig wordt gebruikt zoals voorgeschreven. Als er dan bijwerkingen zijn ondanks goed gebruik en goed spoelen van de mond na inhaleren dan kan dat een reden zijn om voor een ander middel te kiezen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
27-02-2019 om 08:11 uur

Je kunt geen wedervraag stellen Britt. Voor jou informatie: Foster is een combinatiemedicijn met de werkzame stoffen: beclometason en formoterol.
Mocht je toch nog een vraag hebben, dan moet je een nieuw topic aanmaken.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren