Verergering astma door bloeddrukmedicijnen

20-02-2019 om 22:09 uur

Ik slik bloeddrukmedicijnen, waaronder amlodipine en de plastablet hydrochloorthiazide. Dat laatste om zout
uit mijn bloed kwijt te raken zodat de bloeddruk daalt.

Sinds ik deze medicijnen gebruik, naar aanleiding van een lichte herseninfarct, is mijn astma sterk verergerd.
Ik ploeter er nu al anderhalf jaar mee.

Ik ervaar de astma als een kramp in de luchtwegen (doet soms pijn in mijn borstkas) en ´droge longen´ d.w.z. de slijm komst vast te zitten. Dit gebeurd vooral bij meerdere uren verblijf in droge lucht of vieze lucht.

Het voelt alsof mijn slijmvlies in de longen te droog wordt.

S´nachts heb ik vaak een luchtbevochtiger aan op mijn nachtkastje. Daar heb ik veel baat bij. In de winter, als het binnen erg droog is, heb ik ook een luchtbevochtiger aan. Als het heel erg is vernevel ik ook dennenolie. Ook daar heb ik baat bij. De slijm wordt daardoor dunner en is gemakkelijker op te hoesten.

Zou het kunnen dat de verandering in de zoutbalans in het lichaam, door de bloeddrukmedicijnen, leidt tot verergering
van astma klachten ? Dit als bijwerking ?

Heel graag heb ik antwoord hierop.

Alvast hartelijk bedankt hiervoor.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-02-2019 om 11:38 uur

beste Ed
hartmedicijnen kunnen een effcet op astma of op de luchtwegen hebben; betablokkers kunnen luchtwegvernauwing geven en ace remmers hoestkalchten. die middelen zie ik in je verhaal niet genoemd. ik denk niet dat de medicijnen direct gevolgen hebben voor de vochtigheid van de luchtwegen. wat wel een rol zou kunnen spelen is een vaak verstopte neus, en aandoeningen van hart en longen zijn geen gelukkige combinatie en maakt het moeilijker om de rol van beide aandoeningen te duiden in geval van achteruitgang. ook kan het zijn dat op een gegeven moment bvronchiëctasieën zijn ontstaan die zorgen voor meer slijm dat vaak niet makkelijk is op te heosten.

Login of registreer om te reageren