medicatie , biologicals

10-02-2019 om 20:17 uur

Hallo,

Vanaf mei vorig jaar is bij mij de diagnose bronchiëctasieën gesteld. Eigenlijk is het vanaf dat moment niet goed gelukt om infecties te voorkomen. bij iedere vastgestelde infectie wordt er behandeld met antibiotica, maar keer op keer niet echt succesvol. Dit in de zin dat de infecties uitblijven. Nu heb ik naast mijn bronchiëctasieën ook reuma. Deze reuma speeld momenteel erg op. voor een belangrijk deel door het weer maar zeker ook omdat ik geen adequate medicatie heb. Ik slik alleen diclofenac en paracetamol. In januari ben ik bij de reumatoloog geweest en zijn stelde voor om een biological voor te schrijven. OP zich voor mijn reuma een prima keuze maar in combinatie met mijn infecties erg spannend. De biological reduceert mijn afweer en maakt mij daardoor kwetsbaar voor infecties. Infecties die ik momenteel probeer te bestrijden met antibiotica. Volgens de reumatoloog is er juist hierom een nieuw biological voorgeschreven. Na de nodige protesten van mijn longarts is uiteindelijk ook door mijn longarts gezegd dat ik hiermee kan starten, en dat ik extra in de gaten gehouden wordt.Inmiddels heb ik een onderhoudskuur, een inhaler, een neusspray en een vernevelaar en een flutter. Ik blijf een erg onzeker gevoel houden maar weet ook niet of er alternatieven zijn en zo ja welke dan. Is daar wat verstandigs over te zeggen ?

Login of registreer om te reageren
10-02-2019 om 22:23 uur

Jeetje wat heftig en gecompliceerd:( ik kan me voorstellen dat alle stress ook niet goed voor je is en je reuma extra kan triggeren en daarnaast je weerstand ook nog verlaagd. Ik heb gelukkig geen reuma en BE, maar dit weer is voor mij al problematisch qua gewrichten en longen. Ik heb een aangeboren afwijking aan mijn knieën en daardoor onder andere kraakbeenschade en ik heb astma.
Ik hoop voor je dat de biological je reuma onder controle brengt zonder dat je meer infecties oploopt.
Ik lees steeds meer over haloklinieken/zoutkamers, geen idee of dit goed is voor mensen met BE, maar je zou er naar kunnen informeren. Misschien kan een homeopaat nog ondersteuning bieden? Liefst eentje die ook geneeskunde heeft gestudeerd en dus het een en ander weet van je aandoeningen en behandelingen. Ik ga binnenkort zelf weer naar de homeopaat in de hoop dat deze na mijn revalidatie nog wat extra ondersteuning kan bieden op longgebied. Helaas kan hij voor mijn knie niks meer doen, dat heb ik al meerdere malen geprobeerd zonder resultaat.

En sterkte met alle virussen die nu heersen, helaas werken abkuurtjes daar niet tegen:( heb er zelf ook regelmatig last van.
Een virtuele knuffel voor je!

Login of registreer om te reageren
12-02-2019 om 10:42 uur

Dank je voor je antwoord Ncklle. Het voelt een beetje als een sprong in het duister. Aan de andere kant is het ook zo dat ik vertrouwen heb in de medische stand. Ik heb geconcludeerd dat ik zelf extra allert moet zijn en blijven. Jij trouwens ook succes bij de homeopaat. Misschien ga ik op termijn ook op zoek naar een homeopaat, maar 1 ding tegelijk .

Login of registreer om te reageren
12-02-2019 om 14:30 uur

Je moet altijd kritisch blijven vind ik en alert blijven, maar ook blijven overleggen. En soms is een sprong in het diepe nodig.
Zeker verstandig om 1 ding tegelijk te doen, zo ga ik eerst mijn revalidatie afmaken voordat ik naar de homeopaat ga. Alles door elkaar is niet handig.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-02-2019 om 08:52 uur

Reuma gaat vaak samen met longaandoeningen, zoals bronchiectasieen. Om verslechtering van de reuma en de bronchiectasieen te voorkomen is goede behandeling met biologicals verstandig. Ik denk dat je longarts en reumatoloog er goed aan doen om je te behandelen met biologicals. Omdat inderdaad je weerstand minder wordt is er een behandeling met preventief antibiotica, zout verneveling, flutter en inhaler met neusspray erbij voorgeschreven. Dat is ook een hele goede behandeling. Wat je nog zou kunnen toevoegen aan de behandeling is fysiotherapie en sporten, als dat lukt met de reuma klachten. Dat zorgt ervoor dat het slijm uit de bronchiectasieen eruit wordt gehoest en geademd, zodat de bacterieen in de luchtwegen geen voedingsbodem (het slijm) hebben om op te groeien en zo geen infectie kunnen veroorzaken. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren