Long biopsie

10-02-2019 om 19:04 uur

Hallo, wij zijn nieuw. Ik ben Martine, woon al jaren in Portugal, en mijn moeder van 78jaar woont hier ook al vele jaren. Bij haar is longfibrose vastgesteld. En ik kan het bijna niet geloven... ze was altijd gezond. Heeft nooit gerookt, nooit met gevaarlijke stoffen gewerkt of zo. Maar op de TAC scan is de typische bijenraat structuur te zien, en ze Hoest al sinds 4 maanden. Eerst bronchitis, met antibiótica behandeld. Nu moet ze cortisonen nemen en 2 puffers. Omdat het hoesten niet betert wil de arts een biopsie laten doen, om betere medicatie te kunnen voorschrijven. Is dit een "normale procedure" ? Hartelijk dank voor reacties want wij weten op dit moment zó weinig over longfibrose.
Martine

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-02-2019 om 10:18 uur

Beste Martine

Longfibrose kan een aantal oorzaken hebben en je heb vele vormen van longfibrose. De diagnose is vaak ingewikkeld. In het diagnostische traject doe je bloedonderzoek, longfunctie, CT scan van de longen en bronchoscopie. Als eerste probeer je een aanknopingspunt te vinden voor de oorzaak. Bijvoorbeeld kan longfibrose veroorzaakt worden door duiven of andere vogels. Of je kan longfibrose bij reuma hebben. In Nederland overleg je dan in een multidisciplinaire bespreking met een expertise centrum op het gebied van longfibrose over wat de diagnose is, of het nodig is om een longbiopt te doen en over de behandeling. Een longbiopt wordt niet altijd gedaan omdat het toch een operatie is met risico's. Er wordt zorgvuldig afgewogen of het nodig is. Het is dus geen standaard procedure maar het wordt toch regelmatig gedaan. De situatie in Portugal ken ik niet. Maar het kan zijn dat de medicatie tegen longfibrose daar alleen vergoed wordt als er een longbiopt is gedaan. Hopelijk heb ik zo wat duidelijkheid gegeven.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
13-02-2019 om 15:41 uur

Hartelijk dank Dr van Wolferen. We gaan vanavond naar de longarts en beslissen dan of de long biopt doorgaat. Kunt u me ook nog vertellen of de Honeycomb structure die te zien is op de scan altijd wijst op longfibrose? Mijn moeder heeft nooit met gevaarlijke stoffen gewerkt, ook niet met duiven of andere vogels...Martine

Login of registreer om te reageren
14-02-2019 om 09:50 uur

Beste Martine,

Als er een vraag wordt gesteld aan een longarts sturen wij die door. Ik zie nu dat je opnieuw een vraag stelt aan Dr van Wolferen, maar lees dat je gisterenavond een afspraak had bij de longarts. Ik ga ervan uit dat de vraag dus ondertussen is beantwoord door de behandelend arts. Even ter info: een nieuwe vraag moet worden gesteld in een nieuw topic. We kunnen niet garanderen dat de vraag naar dezelfde longarts wordt doorgezonden. Beterschap met je moeder.

Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren