Levensverwachting

12-01-2019 om 20:22 uur

Beste arts,

Mijn vriend is 33 en heeft recent longonderzoeken laten doen. Hij had al een tijdje een hoest en pijn in zijn linkerlong, vooral onderaan. Hij slaapt heel weinig. Verder heb ik nooit echte kortademigheid opgemerkt, wel een soort stikkend geluid in zijn slaap soms.

De uitleg die hij van de dokters heeft gekregen stemt helemaal overeen met copd, hoewel zij niet expliciet de naam hebben benoemd. Volgens hen een genetische vorm, gecombineerd met astma. De dokters hebben hem echter gezegd dat hij nog maximum 10 jaar te leven heeft. Nu ik me erg verdiept heb in de materie blijk ik overal terug te vinden dat het zeer moeilijk is om bij copd een levensverwachting vast te stellen. Klopt dit? Indien ja, is het dan mogelijk dat de artsen op dit moment al kunnen zeggen dat hij nog maar 10 jaar heeft? Of zijn er mogelijks andere longziekten waarvan de symptomen ongeveer vergelijkbaar zijn met die van copd en waarbij er wel zo'n duidelijke verwachting gesteld kan worden?

Alvast bedankt voor uw verduidelijking, vriendelijke groetjes.

Login of registreer om te reageren
11-02-2019 om 14:24 uur

Beste ,

Allereerst zal uw behandelend arts een diagnose dienen te stellen. Hier kunt u om vragen wat de diagnose is.
Verder kunnen dokters niet zeggen zonder diagnose te stellen dat patient nog tien jaar te leven heeft.
Mijn advies is terug te gaan naar uw behandelend dokter voor verheldering van diagnose. En te vragen naar een doorverwijzing voor een longarts.

Met vriendelijke groet,

dr Möller

Login of registreer om te reageren