In hapjes uitademen

11-01-2019 om 23:29 uur

Hoi allen,

Het is weer de meest fantastische tijd vaag het jaar, en uiteraard ben ik nu ziek. Ik heb mijn diagnose astma 1.5 jaar terug gekregen.

Vandaag realiseerde ik mij pas dat de beperkingen die ik ervaar niet zullen vertrekken. Zo was ik zangeres, maar verlies ik eigenlijk altijd mijn stem bij een verkoudheid. Dit houdt zo'n 4 weken aan. Het is nooit echt bij me opgekomen dat het niet zou veranderen. Daar baal ik van! :(

Goed. Nu mijn vraag..
Ik zat op de bank, kortademig. Ik merkte dat ik moeite had met uitademen. Als ik uitadem dan is dit lang, ongecontroleerd en in hapjes. Alsof ik zelf niet de controle heb over hoe ik uitadem. Ik krijg mijn ademhaling ook weer moeilijk onder controle. Herkent iemand dit? Die hakkelige uitademing? Zo ja, heb je toevallig tips?

Ik hoor het graag!

Login of registreer om te reageren
13-01-2019 om 05:55 uur

Het moeilijk controle hebben over de ademhaling ken ik zeker ja.
Je kan ik via je huisarts naar en ademhalingstherapeut of oefentherapeut gaan.
Die hebben mij heel erg geholpen bij het meer onder controle kriigen van de ademhaling.
Het blijft soms lastig maar het werkt wel bij mij.
Al zal het effect bij iedereen anders uitpakken denk ik...

En dat van het zingen herken ik helaas ook.
Ik zat op meerdere koren maar het gebeurde wel eens dat ik de ochtend na een concert op de hap zat omdat het toch weer niet goed ging...
Hopelijk krijg je het allemaal wat meer onder controle en nemen de beperkingen wat af zodat je weer keer kan doen wat je graag doet!

Login of registreer om te reageren
13-01-2019 om 06:00 uur

Ik heb geen last van een hakkelige uitademing, dus gerichte tips kan ik je niet geven.
Had wel erg last van chronisch hyperventilatie of wel een ademhalingsregulatiestoornis.
Ik heb hiervoor gerevalideerd, en de BAM ademhalingsmethode die ze daar gebruiken heeft me veel geholpen... er is hier een boek van: Start vandaag met ademen! Een aanrader!

Sterkte!

Login of registreer om te reageren